Brev
Voldelig far
Min far slår mig fucking tit.
Jeg har sagt at han ikke skal slå, men det bliver kun værre. Han har slået mig siden jeg kan huske og jeg er lige blevet 17.
Han siger også grimme ord, som f.eks. Svin, hund, dø, må Gud dræbe dig, smider dig ud af huset osv.
Han har tæsket alle i familien, også min mor. Men hun vil ikke forlade ham pga ære osv.
Det er ikke noget vi snakker om sammen i familien.
Fordi han er udlænding så tror han at det er ok at slå. Bare fordi han er opvokset med det. Det fucking ikke iorden.
Jeg vil ikke finde mig i det, han skal ikke tro bare fordi vi har en anden baggrund at det er iorden at slå.
Jeg er bange for at snakke med kommunen, tænk hvis de ikke kan gøre noget.. Det bliver bare værre.
Jeg er meget aggresiv og voldelig. Har brug for hjælp 🙁
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
Du har fuldstændig ret i, at det er ikke i orden at slå sine børn. I Danmark er det forbudt ved lov at være voldelig over for sine børn.
Jeg fornemmer, at du er rigtig vred på din far. Det kan jeg godt forstå, for han har gjort skade på dig og din familie i mange år. Det har han ikke ret til. Det er rigtig fint, at du nu beder om hjælp, for det har du brug for.
Det er din kommune, der skal hjælpe dig. Du skal ikke være bekymret for, at de ikke gør noget. Kommunen SKAL hjælpe børn og unge, der ikke trives i familien, f.eks. på grund af vold.
Måske er du bange for, at din far vil slå jer endnu mere, når han finder ud af, at kommunen har fået det at vide? Jeg kan godt forstå, at du tænker sådan. Derfor skal du sige til kommunen, at du er bange for, hvad der vil ske, når han får besked. Så vil kommunen sørge for at passe på jer.
Du kan godt selv henvende dig til kommunen, hvis du ringer til den anonyme ungerådgivning. Du kan finde telefonnummeret på din kommunes hjemmeside. Jeg vil dog foreslå, at du får hjælp fra os til at kontakte dem.
På BørneTelefonen har vi det, der hedder en bisidder. Det er en voksen, som kan hjælpe dig med at kontakte din kommune og fortælle om volden derhjemme. Bisidderen går med dig til møder. Og støtter og hjælper dig gennem forløbet.
Hvis du ringer til os på 35555559, så kan vi fortælle dig mere om, hvordan du får en bisidder. Jeg håber, vi hører fra dig.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen