Voldelig far

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år.

Du har fuldstændig ret i, at det er ikke i orden at slå sine børn. I Danmark er det forbudt ved lov at være voldelig over for sine børn.

Jeg fornemmer, at du er rigtig vred på din far. Det kan jeg godt forstå, for han har gjort skade på dig og din familie i mange år. Det har han ikke ret til. Det er rigtig fint, at du nu beder om hjælp, for det har du brug for.

Det er din kommune, der skal hjælpe dig. Du skal ikke være bekymret for, at de ikke gør noget. Kommunen SKAL hjælpe børn og unge, der ikke trives i familien, f.eks. på grund af vold.

Måske er du bange for, at din far vil slå jer endnu mere, når han finder ud af, at kommunen har fået det at vide? Jeg kan godt forstå, at du tænker sådan. Derfor skal du sige til kommunen, at du er bange for, hvad der vil ske, når han får besked. Så vil kommunen sørge for at passe på jer.

Du kan godt selv henvende dig til kommunen, hvis du ringer til den anonyme ungerådgivning. Du kan finde telefonnummeret på din kommunes hjemmeside. Jeg vil dog foreslå, at du får hjælp fra os til at kontakte dem.

På BørneTelefonen har vi det, der hedder en bisidder. Det er en voksen, som kan hjælpe dig med at kontakte din kommune og fortælle om volden derhjemme. Bisidderen går med dig til møder. Og støtter og hjælper dig gennem forløbet.

Hvis du ringer til os på 35555559, så kan vi fortælle dig mere om, hvordan du får en bisidder. Jeg håber, vi hører fra dig.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)