Vold på mor

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Jeg er glad for, at du har skrevet et brev om dit problem og bedt om hjælp, for det må være svært at være dig.

Du skriver, at du ikke rigtig forstår dig selv, fordi du på den ene side elsker din mor og på den anden side er voldelig over for hende.

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret, og jeg bliver lidt bekymret for dig, når jeg læser dit brev. Måske er du også selv lidt bekymret for, hvad der sker med dig.

Jeg kender dig jo ikke, men måske har du haft en svær opvækst, hvor du selv har været udsat for vold, eller oplevet vold tæt på?

Jeg undrer mig over, at din mor ikke reagerer og opsøger hjælp til både sig selv og til dig. Hun må også vide, at det ikke er godt det, der sker. Jeg kender jo heller ikke din mor, men jeg tænker, at din mor måske ikke føler hun har kræfter nok til at række ud efter hjælp, hvad tænker du?

Du beskriver dig selv, som drengen, der ikke kan lade være. Det lyder som om, der er nogle indre kræfter i dig, som du ikke kan styre, og når de kræfter kommer frem, bliver resultatet voldsomt.

Sommetider kan man have så kraftige og alvorlige psykiske reaktioner, at der er tale om en psykisk sygdom. Den kan komme i perioder, og hvis man får hjælp, kan man blive rask igen.

 Jo hurtigere man får hjælp, des større er chancen for, at man kan blive rask.

Du har brug for professionel behandling, og jeg vil opfordre dig til hurtigst muligt at kontakte din læge eller en psykolog. Det er rigtig vigtig for dig, at du hurtigt får hjælp.

I alle kommuner er der et kontor, der har psykologer ansat til at hjælpe børn og unge. Nogle steder hedder det PPR. På din kommunes hjemmeside kan du se, hvordan du kan komme i kontakt med dem.

Du kan også henvende dig til Den anonyme Ungerådgivning i din kommune eller til din sagsbehandler.

Eller du kan kontakte din læge.

Alle disse fagpersoner vil kunne hjælpe dig. Det vigtigste er, at du kommer i kontakt med én af dem.

Hvis du synes, det er svært, er det muligt, du kan få en bisidder fra Børns Vilkår til at hjælpe dig med kontakt til en fagperson på kommunen. En bisidder er en person, der kan støtte dig ved møder. Du kan se mere om vores bisidderordning på vores hjemmeside www.bornetelefonen.dk/bisidder

Jeg har stor respekt for dit mod til at række ud efter hjælp. Det vidner om, du elsker din mor og gerne vil have hjælp til volden kan stoppe og I kan have det godt sammen. Det er en positiv side af din personlighed, som du skal have hjælp til at styrke. Er sikker på din mor er stolt over du beder om hjælp, så det igen kan blive trygt på hjemmefronten.

Hvis du har brug for at snakke mere med en rådgiver, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten eller SMS Rådgivningen. Vi vil meget gerne hjælpe dig.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)