VOLD OG TRUSLER DERHJEMME

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige

Selvfølgelig skriver du ikke for at få medlidenhed og forståelse. Du efterlyser ideer, forslag og råd, som du kan bruge til at forbedre din situaton. Det kan jeg give dig.

Når du har prøvet nogle af disse ting af, skal du gerne kunne mærke forandringer i din hverdag. Måske virker alle tingene ikke, som du håber.

Så kontakt os igen – så taler vi om, hvad du i stedet kan gøre.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, vil du gerne have ideer, råd og forslag til dit forbrug af hash, vold i familien, kriminalitet og til at få ‘psykisk viden’ .

Derudover kunne du måske også bruge lidt forslag til det at flytte hjemmefra. For du er så træt af det hele, at du har haft selvmordstanker.

  • forbruget af hash

Det er ikke underligt, at du ønsker dig lidt ‘væk fra det hele’. Men som du selv siger, er hash ‘krudt til problemet’. Det er ikke almindeligt at kunne hjælpe sig selv ud af et stort forbrug af hash

Derfor skal du tale med nogen.  https://bornetelefonen.dk/henvisninger/kabs/ er et godt sted at starte. Det er anonymt.

  • ‘psykologisk viden’

Det er klart, at du har lyst til at søge viden på det psykologiske område, men at du ikke har lyst til at blive ‘stemplet af systemet’. Du kan kontakte Headspace, de er meget dygtige. Tilbuddet er anonymt og gratis.

Du kan også ringe anonymt til Bedre Psykiatri Ungdom , der sidder også fagfolk klar til at give dig viden.

  • vold i famlien

Det er klart, at du forsvarer dig selv ved at virke ligeså stædig og aggresiv som din far. Selvom om der er grunde til, at han er sådan, og at du elsker ham, er vold ikke i orden.  Du skal tale med nogen om det.

I første omgang kan du tale anonymt med Bryd Tavsheden , de ved, hvad de taler om.

Du kan også google ‘den anonyme rådgivning for unge’ samt dit kommunenavn. Rådgivningen fortæller dig om dine muligheder i kommunen.

  • at flytte hjemmefra

‘Den anonyme rådgivning for unge’ i din kommune fortæller dig også om de muligheder, du har for at flytte. De tager det alvorligt, når du fortæller om vold i din familie. Du har ret til at få hjælp.

  • kriminalitet

Vi kan herfra tilbyde dig at tale med en voksen, der kan hjælpe dig ‘i systemet’. Det kan være til møder forskellige steder eller andre ting. Læs mere her:Bisidder fra BørneTelefonen

Hvis du opgiver dit navn til en voksen, og du fortæller at du er udsat for vold, så skal de voksne henvende sig i kommunen – så du og din familie kan få hjælp. Vær opmærksom på det.

Ring på 116 111 og tal med os, hvis du er i tvivl om det med anonymitet og underretningspligt.

Når du kontakter nogle anonymt, så er det bedst, hvis du er helt åben og ærlig om din situation (vold, hash, kriminalitet – alt). Det vil betyde, at du får de bedst råd, forslag og ideer.

Din fremtid bliver ikke uopretteligt smadret af, at du har været i noget kriminalitet. Man kan sagtens ‘komme igen’ efter kriminalitet.

Alt tyder på, at du kommer igennem denne svære periode i dit liv. Du er god til at se, hvordan ting hænger sammen. Du er velformuleret. Du leder efter muligheder – det har du bevist ved at skrive herind.

Du kan bruge din stædighed og aggresivitet til noget godt – nemlig at hjælpe dig selv til et bedre sted i tilværelsen.

Alle her på BørneTelefonen sender dig de bedste tanker. Måske tales vi ved.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.