Brev
Vold i hjemmet? Eller bare en opdragelsesmetode?
Hej brev kasse
Jeg er en pige på 16 år som gennemgår en konflikt med min biologiskfamilie.
Min mor har gjort nogen fysiske, og psykiske skader på mig, uddybet noget mere. Hun har spyttet på mig, givet mig nogen hårde lussinger, kalder mig ludder (og alle verdens navne), og har truet mig med at slå mig.
Jeg skriver til jer lige efter jeg har fået et slag i hovedet, og nogen grafiske skældsord kastet i hovedet på mig.
Hvad skal jeg gøre?
Er det vold?
PLZ hjælp mig.
Piver jeg bare for meget, eller er de udførelser der er blevet påført på mig groteske?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Det er vold. Og det er på ingen måde ok, at du bliver udsat for vold. Hvor er det godt, du skriver ind og deler din historie. Det er så sejt.
I Danmark er det helt forbudt at slå sine børn. Man må hverken give lussinger eller true med at gøre det. Det er fysisk vold at slå og alt andet fysisk, der sker med vold. Det psykisk vold at true, at nedgøre, at tale grimt og andre ting, der sker verbalt og det kan også ske nonverbalt. Det din mor gør, er slet ikke okay. Hvor må det være svært for dig at være i den situation. Jeg siger det derfor igen: Det er så sejt af dig, at du har skrevet ind. Det viser virkelig, hvor stærk en person du er.
Er der nogen, der ved, at din mor slår og truer? Det er vigtigt, at du fortæller en god voksen, hvad der sker. Det kan både være en lærer, et familiemedlem eller en helt tredje. En der kan støtte dig i, at der kommer hjælp til dig og familien. Det er vigtigt, fordi en voksen kan hjælpe dig til at volden stopper. På den måde skal du heller ikke gå med det her alene. Og det er altid godt, at man er to til at bære alt det svære.
Det er sådan, at når en voksen ved, at et barn bliver slået, så skal den voksne hjælpe. Det kan den voksne gøre ved at fortælle det til din kommune, som så undersøger, hvordan du og din familie har det. De kan så beslutte sammen med dig, hvilken slags hjælp der skal til for at volden stopper. Hvis du synes, det er svært at fortælle, kan det være en idé at vise brevet her sammen med svaret. Det ved jeg, har hjulpet andre børn og unge, der har stået i svære situationer, som nogle gange kan virke så umulige, at man får lyst til at give op. Det er vigtigt, at du bliver ved at kæmpe videre.
Det er også muligt, at du selv tager kontakt til din kommune og fortæller, hvad der sker hjemme hos dig. Det kan du gøre ved at ringe til kommune eller møde op. På nogen kommune hjemmesider kan man underrette via webformular, her kan du udfylde den og sende den ind.  Jeg ved ikke om det er muligt i din kommune? Du kan også få en voksen med fra BørneTelefonen, en bisidder. Det er gratis. En bisidder støtter dig og sikre at dine rettigheder repekteres. Du er altid velkomme til at ringe ind 116111 og høre mere eller læse mere her:
Kærlig hilsen BørneTelefonen