Brev
Vold i familien
Kære børnetelefon min far er nogle gange voldelig mod mig jeg er blevet slået og taget fat på meget hårt kun tre af mine veninder hved det og jeg hved ikke hvad jeg skal gøre
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år,
Du må være rigtig bange og ked af det. Jeg kan godt forstå, hvis du har brug for at græde.
Hvor er det godt, at du kom i tanke om BørneTelefonen og beder om hjælp. Vi vil meget gerne hjælpe dig.
Du skriver at du blev slået af din far. Og at det er sket før. Du er også blevet taget hårdt i armen.
Kun tre af dine veninder ved det.
Men det lyder ikke til, at du har fortalt en voksen om det endnu?
Det er vigtigt, at du siger det til en voksen.
Vold er meget alvorligt.
Som du sikkert kan mærke, så er det noget, man ikke bare kan glemme. Man skal have hjælp til at komme over det.
Du skal derfor vælge en voksen, du kan sige det til. Den voksne skal hjælpe dig, så det ikke sker igen.
Den voksne skal også sørge for, at du får hjælp til de tanker, følelser og den tunge klump i maven, du sikkert har lige nu.
Jeg har talt med andre børn, der er blevet slået af deres forældre.
De fortæller at de skammer sig. De er bange for at det er dem, der er noget galt med.
Uanset hvad du har gjort eller ikke har gjort, så har du IKKE gjort noget forkert. Det er ikke dig, der er forkert.
Det er din far, der slår, som har gjort noget forkert.
Det er faktisk ikke tilladt at slå børn. Det er ulovligt.
Uanset hvor lidt eller meget han gør det, så er det ikke okay.
Nogle gange kan det være lettest at skrive til de voksne, man vil tale med.
Du kan derfor skrive en SMS eller en lille seddel til den voksne. Du kan fx skrive: Min far slår mig. Jeg har brug for hjælp.
Du kan også vise dit brev og mit svar til en sød lærer. Eller til en vens mor, skolens sundhedsplejerske, en rar pædagog eller en anden voksen, du kender godt.
Hvis de voksne ikke helt ved, hvordan de bedst hjælper dig, så må de meget gerne ringe til os på ForældreTelefonen på 35 55 55 57.
Det er så godt, at du har skrevet til os. Du har taget første skridt til at få hjælp. Du fortjener at blive passet godt på.
Derfor, brug det mod, du også brugte, da du skulle skrive hertil, og fortæl det til en voksen, du kender.
Du må meget gerne ringe til os på 116111, hvis du får brug for at snakke om det og brug for mere hjælp. Vi vil meget gerne hjælpe dig.
Du har ret til at føle dig tryg. Du har ret til et liv uden vold.
Jeg sender dig et stort kram.
Kærlig hilsen BørneTelefonen