Vold der hjemme????

Hej jeg er 11 år, idag var jeg i klub til klokken 5 og så kom jeg hjem efter uden for døren ser jeg min mor græde med en smøg i hånden jeg spørger om hun er okay og om at vis hun har slået sig hun svare ved at sige at hende og min lille søster (9år) har kommet op og skændes altså virklige meget og at min lille søster gjorde min mor så vred at hun slog min lille søster, min mor har aldrig gjordt noget lignede altså hun er social rådgiver for børn. Så tager in til min lille søster ingen blå mærker eller noget så det var ikke et hårdt slag, men hun var så sur fordi min mor ikke kunne komme til noget på skolen fordi hun havde arbejde så jeg prøver at få dem til at være goodie igen, det virket ikke og nu er de bare værre jeg sagde det til min papfar og han sagde at jeg skulle bare gå ind i mit værelse indtil han kommer hjem, han er ikke kommet i nu men alle har der hvor vi bor har hørt det, og min anden lille søster (1 år) er blevet bange fordi at min mor har grædt og sagt at hun kommer i helved, hun har også sagt at hun sender min lille søster væk i 3 uger jeg sidder i mit værelse og græder, hvad skal jeg gøre?😭

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år.

Tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver til BørneTelefonen, så vi kan hjælpe dig.

Det er en voldsom oplevelse du har været udsat for og jeg kan rigtigt godt forstå, at du bliver ked af det og ikke ved hvad du skal gøre.

Inden jeg  kommer med mit svar vil jeg gerne sige til dig, at jeg synes du er en fantastisk storesøster. Da du kommer hjem, så skynder du dig at tjekke om din søster er ok og bagefter forsøger du at få dem til at blive venner igen. Til sidst ringer du til din papfar og fortæller ham hvad der er sket.

Du kan være meget stolt af dig selv! Det er meget omsorgsfuldt og betænksomt af dig, og at ringe til din papfar er det helt rigtige at gøre.  Jeg tænker at du må være en rigtig dejlig søster, datter og ven.

Når du skriver dette brev til BørneTelefonen, så er det hele lige sket. Jeg forestiller mig at du sidder med en masse tanker og følelser som er svære at finde rundt i og som gør dig forvirret og bange. Nemlig hvordan din søster har det, men også at din mindste lillesøster blev bange og hvad andre mon tænker og hvad der skal ske nu.

Er det mon rigtigt?

Når du nu læser mit svar, så er det gået nogle dage og du har det måske helt anderledes nu. Når vi oplever noget rigtigt svært og voldsomt, så kan det føles som om at alting inden i os springer i luften og vi ved slet ikke hvad vi skal føle eller gøre. Det kan føles meget skræmmende og ubehageligt.

Jeg fornemmer at det var sådan du havde det da du skrev brevet?

For de fleste, så falder følelserne og tankerne til ro efter lidt tid, især hvis vi får talt med nogen om hvad der skete og får den hjælp vi har brug for.

Måske er det sådan du har det nu?

De fleste forældre elsker deres børn og vil gøre alt for at de har det godt og er glade. De vil altid forsøge at være de allerbedste forældre de kan.

Det lyder til at din mor er sådan en mor og at hun er meget, meget ked af at hun har slået din søster.

De fleste af os kender til at komme til at gøre noget, som vi fortryder i det samme øjeblik vi gør eller siger det.

Det kan feks være at man kommer til at grine hvis nogen falder og slår sig eller siger noget forkert.

Måske har du også prøvet det?

Men vi kan også blive så overrasket, forskrækket, presset eller frustreret, at vi bare reagerer uden at tænke os om. F.eks .hvis nogen taler rigtigt grimt til os eller griner af os. Så kan vi komme til at reagere ved at skubbe eller slå.

Det har du måske også oplevet?

Jeg tænker på, om det mon er det som er sket mellem din mor og din lillesøster? At skænderiet blev så voldsomt, at din mor kom til at slå din søster fordi hun blev så frustreret. Hun fortrød det lige med det samme, fordi hun godt ved at det var helt forkert og slet, slet  ikke i orden.

Hvad tænker du?

Måske har I allerede fået snakket sammen, men hvis ikke I har det, så synes jeg at du skal fortælle din mor, hvad du følte og tænkte da det skete.

Det er nemlig de voksnes ansvar at sørge for at alle børn føler sig trygge og trives. Det siger loven! Når du fortæller din mor hvordan du har det og hvordan du oplevede situationen, så kan din mor bedre forstå dig, og på den måde vide hvordan hun skal passer på dig og sørge for at du får det godt igen og at det ikke sker igen.

Hvis du synes, at det er svært at tale med din mor om det, så tænker jeg om der er en anden voksne du kan tale med? Det kan være din papfar, en bedsteforældre eller en anden voksen du føler dig tilpas ved.

Nogle gange kan det faktisk være rart at tale med en voksen, som ikke er i familien.

Alle som arbejder med børn og unge, er uddannet til at tale om svære ting og oplevelser, og de er rigtig gode til at forstå hvordan børn har det og hvordan de bedst kan hjælpes.

Derfor tænker jeg, at det måske kunne være en god ide, hvis du talte med din lærer eller måske en fra klubben om hvad der er sket.  Hvis der så sker noget derhjemme som gør dig ked af det eller utryg igen, så kender de allerede jeres familie og kan hjælpe dig.

Hvad tænker du om det?

Du er også meget velkommen til at ringe til os her på BørneTelefonen. Vi vil rigtigt gerne tale med dig. Du kan ringe på tel:116111

Så sidder vi klar til en snak.

Og selvfølgelig kan du altid skrive til os igen.

Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt ro, men også mod til at få talt med din mor.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.