vold

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år,

Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse – både for dig og din storebror! Når man oplever, at folk, man holder af, bliver behandlet uretfærdigt, kan man få enormt meget lyst til at ’gengælde’ uretfærdigheden. Måske for at vise, at det bare slet ikke var OK! Men jeg kan tydeligt fornemme, at du godt selv ved, at det dér med vold ikke er en særlig god idé. Det er ulovligt, og det fører ikke noget godt med sig.

Dét du i stedet kunne gøre, var at melde dem til politiet. Jeg ved ikke, hvor lang tid siden det er, og det er nok en god idé at tale med din bror om det først, men da det netop er ulovligt at udøve vold, kan man melde folk for det.
Der er nogen, der kan have svært ved at styre deres temperament. Det kan man godt have brug for hjælp til at blive bedre til. Derfor er det også virkelig godt, at du er opmærksom på, at du har lyst til at banke dem, der gjorde det, mens du samtidig godt ved, at det ikke er en god idé. Godt, du skrev herind!

Det er godt, at du ikke har været voldelig, for det kan ende med, at man kommer i fængsel. Og det kan f.eks. betyde, at det kan blive svært at få et arbejde, fordi det kommer til at stå på ens straffeattest. Hvis du ikke føler, at du kan håndtere vreden eller lysten til at slå, er det en rigtig god idé at tale med en voksen, som kan hjælpe dig med at finde noget støtte. Du kan evt. gå til lægen, til en vejleder på skolen eller det, der hedder en SSP-vejleder. De fleste kommuner har SSP-medarbejder, som blandt andet hjælper unge som dig, hvis man er bange for at komme til at gøre noget kriminelt, f.eks. vold. Du kan måske google SSP og din by?

Det kan være, at du har lyst til at snakke med en af dine forældre om det først? Eller måske din storebror? Dine forældre vil måske kunne hjælpe dig med at tage kontakt til nogen, der kan hjælpe og støtte dig i, at du får hjælp til at håndtere tankerne/lysten til at slå?

Det er vigtigt at tage de tanker og følelser, du har, alvorligt, så det netop ikke ender med, at du gør noget, du senere vil fortryde. Og som kan have betydning for resten af dit liv. Det virker måske lidt uoverskueligt at skulle tale med en voksen om det, men det er alligevel vigtigt, at du får talt med nogen – en voksen person, som vil kunne hjælpe dig med at håndtere det hele. Måske én du vil kunne kontakte, hvis du føler, at du er ved at miste kontrollen over en situation.

Hvis du er i tvivl om, hvem du kan snakke med og hvordan, er du også meget velkommen på BørneTelefonen, vi har også en chat og sms. Så kan vi hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kommer videre her fra.

Du lyder som en dreng, der bekymrer sig om dem, som du holder af. Og som går op i retfærdighed. Hold fast i det og pas godt på dig selv!

Bedste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)