Brev
Vold
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en muslimsk pige på 15 som har det rigtig skidt.
Jeg er virkelig bange for min far fordi han slår mig hvis jeg gør noget forkert. F.eks. Hvis jeg har lavet problemer i skolen (som tit sker) så ringer de hjem og så får jeg tæsk.
Jeg har andre ældre søskende, men der sker aldrig noget med dem, de bliver bare svinet til. Hvis min mor blander sig, så bliver hun også svinet til.
Jeg stoler ikke på nogen og derfor kan jeg ikke snakke med nogen om det. Jeg synes at det er så flovt at min far slår mig.
Her den anden dag kom jeg op og slås i skolen, så ringede de hjem og når jeg kom hjem.. Svinede min far mig til. Han sagde at Gud skulle dræbe mig og har jeg er den sorte får i familien, at jeg er et svin og at jeg skulle dø. Han har altid slået mig.
Jeg kan ikke forsvar mig selv.. Hvis jeg siger noget til ham så får jeg mere tæsk. Hvis han f.eks. siger at jeg skal hente en dyne til ham, så SKAL jeg hente den.. Ellers blive tjek tæsket. Jeg skal gøre ALT det han siger. Det er jeg virkelig træt af. Han slår mig både med bælte og hans næver. Jeg ved godt at det er ulovligt at slå børn..
Jeg har det virkelig hårdt, også i skolen. Jeg er hele tiden aggressiv og negativ. Derfor kommer jeg tit i problemer i skolen.
Hver gang jeg er sur, så finder jeg noget at slå på.. F.eks en mur/dør. Jeg slår på det så meget at mine knytnæver bliver blåe.
Hvad kan jeg gøre? Jeg har virkelig brug for hjælp, jeg føler mig ikke tilpas herhjemme.
Hvis nu kommunen bliver kontaktet, så kan jeg ikke tage hjem. For så bliver jeg endnu mere tæsket. 🙁
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Det er godt nok modigt og sejt af dig at skrive herind. Det lyder til, at du føler dig lidt alene om den her situation, fordi du ikke stoler på nogen – det er flot, at du har skrevet herind. Vi vil meget gerne hjælpe dig og du er ikke alene. Tak for dit brev.
Det er godt, at du kender til dine rettigheder og at du ved, det er ulovligt at slå børn. Det kan stadig være rigtig hårdt at finde frem til, hvad man skal gøre, når man oplever vold i hjemmet. At opleve vold i ens egen familie kan nemlig være forbundet med en følelse af, at det er pinligt, flovt eller noget privat. Det kan skyldes, at mange oplever, at hvad der sker i familien er et privat og hemmeligt anliggende. Der kan opstå tanker som, hvad andre mon vil tænke om mig og min familie. Jeg ved ikke, om du har haft sådanne tanker eller oplever det helt anderledes? Selvom man kan have sådanne tanker, så er vigtigt at få talt med en voksen om det, så situationen kan blive anderledes.
Du skriver, at hvis kommunen får det at vide, så vil volden blive endnu værre. Jeg kan godt forstå, at du frygter for, hvad der kommer til at ske. Omvendt, så hvis du ikke fortæller det, så er der ingen der ved, hvad der sker hjemme hos dig og derfor er der ingen der kan hjælpe. Det er vigtigt, at både du og din familie får hjælp. Din far har nemlig også brug for hjælp, når hans måde at reagere på er at slå og komme med trusler – det er simpelthen ikke okay, og skal stoppes! Hvad tænker du om det?
Du skriver, at du bliver irriteret og negativ i skolen. Gad vide, hvad der gør, at du får det sådan? Det lyder ikke særlig rart og det lyder til, at du har en hel masse indeni, som gerne vil ud. Det kan være svært at fungere i skolen, når man som du oplever vold hjemme og har det svært. Jeg tænker, at en måde at ændre situationen på kan være ved at tale med den lærer du er mest tryg ved. Når læreren på din skole ved, hvordan du har det, så vil de også lettere kunne hjælpe dig og forstå, hvorfor du gør som du gør – det er nemlig en god viden for at kunne hjælpe. Hvad tænker du om det? Læreren skal, når de får at vide at en elev bliver slået tage kontakt til kommunen, altså skrive det der hedder en underretning. Det er vigtigt at kommunen får det at vide, så du kan få hjlælp ogblive tryg. Alle børn har krav på at vokse op i en tryg familien uden vold. Det kan også være, at det er en voksen i en klub eller en venindes mor eller en anden, som ville være god at tale med? En start kan være at tænke over, hvem af alle dem du kender, som du helst vil tale med? Derefter kan du finde et godt tidspunkt, hvor I har ro til at tale og du kan overveje, hvordan du skal sige det. Giver det mon mening?
Din far sviner hele familien til, men du skriver, at du er den eneste der bliver slået derhjemme. Gad vide, om du har talt med dine ældre søskende om, hvad der sker og har de mon prøvet at hjælpe dig? Måske vil det være rart for dig at tale med den af dine søskende, som du er tættest på om det. Det kan være rart at have nogen, som kan støtte en og måske vil dine søskende kunne hjælpe dig. Hvordan ville det være at tale med en af dine søskende om det og hvor vil I kunne tale i ro og fred?
En anden mulighed er, at du læser om forskellige måder at få hjælp på via vores hjemmeside. Du kan komme ind på siden ved at trykke på det her link: https://bornetelefonen.dk/vold-s%C3%A5dan-f%C3%A5r-hj%C3%A6lp Der står bl.a. om, hvad kommunen gør og at vi har en bisidder-ordning på BørneTelefonen.
For nogen kan det være rart at tale sammen med en anden person om, hvad du konkret kan gøre og hvordan du kan få det fortalt til en anden. Du kan for eksempel ringe til BørneTelefonen for at tale videre om det. Nummeret er 116 111 og du vil være anonym, dvs., at vi ikke ved, hvem du er, når du ringer. Du kan også læse mere om vold i familien ved at trykke på det her link: https://bornetelefonen.dk/tema/vold-familien
Kærlig hilsen BørneTelefonen