Brev
Vold
Hej
Jeg er en pige på 14 år, som har en veninde. Min veninde må ikke så meget, som fx at sove ude og det er lidt irriterende.
Jeg hat sagt det til hende, men hun kan ikke gøre noget ved det. Det er hendes forældre der har bestemt det!!
Men det store problem er at hun har mange problemer der hjemme!
Hendes mor og far skændes meget, og hun bliver også slået der hjemme.
Jeg har sagt til hende at vi skal tage til politiet men hun vil ikke. Jeg må heller ikke sige det videre.
En dag var det meget slemt hendes far slog hende så hårdt, at den næste dag havde hun fået er blådt mærke på ansigtet og bløde rigtig meget.
Det er mest hendes far der slog hende, og hun er jo ikke muslim hun er kristen så forstår ikke hvorfor hun ikke må sove ude?
Og det er mest muslimer det slog andre, ikke kristne.
Fra ?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 14 år,
Det er rigtig svært, at vide at nogen, man holder af, bliver udsat for vold og ikke har det godt. Derfor er det rigtig godt du skriver til os, så vi kan hjælpe både din veninde og dig.
Du har helt ret i, at din veninde skal have hjælp. Og hun har brug for hjælp, også selvom hun siger nej og ikke vil have, at du siger noget. Hun er højst sandsynlig bange for, hvad der kan ske, når hun fortæller om volden. Bange for, hvad der kan ske med hende. Og med hendes far.
Alligevel tror jeg, hun godt kan mærke, at hun og familien har brug for hjælp. Det er nok derfor, hun har fortalt dig om det. Næste skridt for hende kunne måske være at ringe og tale med os. Vil du kunne foreslå hende det? Hun behøver ikke fortælle, hvad hun hedder. Hun er helt anonym. Og du kunne måske sidde ved siden af, hvis det gjorde hende mere tryg?
Hvis hun vælger at ringe til os, så kan vi fortælle hende, hvad der kan ske, når hun fortæller om volden. Hvad hun kan gøre, og hvordan hun kan passe på sig selv, så det ikke bliver værre, selvom andre får det at vide.
Og vi kan også fortælle hende, at der er hjælp til både hende og hendes familie. Faren kan få hjælp til at stoppe med at slå, og hun kan blive tryg.
Det kan også være hun hellere vil fortælle det til en lærer, hun er tryg ved? Har I en god lærer, som du ved, hun taler godt med. Kunne du foreslå, at I sammen talte med den lærer? Eller en anden voksen?
Hvad tror du, der ville ske, hvis du sagde til din veninde, at du ikke kan lade som ingenting, når hun er udsat for de ting, hun er? At det ikke er det samme, som hvis hun fx havde betroet dig, hvem hun er hemmeligt forelsket i. Men at vold af enhver slags er meget alvorligt. Og at nogle voksne skal vide, at hun har brug for hjælp. At hun og familien har ret til hjælp.
Du kan fortælle, at det jo handler om, at du vil passe på hende og tager hende alvorligt? Eller tror du, hun vil være for bange til at kunne se det? Så kan I måske starte med at kigge på BørneTelefonens tema om vold i familien og læse nogle af de breve, andre børn har skrevet til os om vold. Kig her: https://bornetelefonen.dk/tema/vold-familien
Du skal også have støtte i det her. Din veninde stoler meget på dig, når hun fortæller dig om noget, der er så svært. Men det er alvorlig viden, som du under igen omstændigheder skal stå alene med. Hvordan ville det være for dig, hvis du viste din mor eller far dit brev hertil og mit svar?
Så ved dine forældre, at din veninde har brug for hjælp – og kan sørge for, at hun får det. Du kan samtidig også tale med dine forældre om, at du har lovet din veninde ikke at sige noget. Så kan de hjælpe dig med at få talt med din veninde om, hvorfor du alligevel valgte at sige det. Eller måske sørge for, at din veninde får hjælp uden at det kommer frem, at det er dig, der har fortalt om volden.
Du kan altid ringe til os, hvis du har brug for hjælp til at finde ud af, hvordan du kan passe på både hende og dig selv. Og hvis dine forældre har brug for hjælpe til, hvordan de skal hjælpe jer, er de meget velkomne til at ringe til os på ForældreTelefonen på 35555557.
Tak fordi du allerede er i gang med at passe på både din veninde og dig selv.
Kærlig hilsen BørneTelefonen