Vold

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære A på 14 år!

Tak for din grundige beskrivelse af dit liv. Jeg kan godt forstå, at du står i en svær situation i forhold til din familie.

Der er mange muslimske piger, der oplever, at det kan være rigtig svært at vokse op i et land med en anden kultur, end den deres forældre har. Så ja, vi kender godt til, at muslimske forældre kan slå deres børn. I mange muslimske lande er det almindeligt at slå børn som en del af opdragelsen. I Danmark er det strengt forbudt og ulovligt at slå børn. Det lyder som om, at både du og dine forældre ved det. Jeg tænker, at det er derfor, dine forældre ikke vil have, at du siger til nogen, at din far har slået dig.

Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du må have haft følelsen af, at din mor svigtede dig, da hun sad og kiggede på, at din far slog dig, og ikke greb ind og prøvede at få ham til at stoppe. Er det mon rigtigt forstået? Jeg tænker også, at det må have været meget ubehageligt, at hun sagde, du var for nedringet og rev din trøje i stykker. Du var jo rigtig ked af det i forvejen, så du havde sikkert mere brug for, at din mor havde trøstet og hjulpet dig.

Du skriver, at du elsker dine forældre, og at I også kan have det sjovt sammen i jeres familie. Det er rigtig godt at høre. Jeg er sikker på, at dine forældre også elsker dig og gerne vil passe på dig.

Det lyder også som om, at dine forældre nogle gange giver dig lov til at leve et liv, som andre unge mennesker i Danmark, hvor du kan gå ud med dine venner, skrive med fyrer osv. Men det virker som om, der er opstået en mistillid fra dine forældres side, så de ikke stoler på dig, som de tidligere har gjort – eller måske er de bange for, at der skal ske dig noget. Mistilliden gør, at de forbyder dig at deltage i ting, som fx turen til Tyskland. Det er rigtig ærgerligt. Jeg kan godt forstå, at du føler dig spærret inde, og gerne vil deltage i de ting, som du før har fået lov til.

Du skriver, at dine forældre ikke kan forstå, at du er i puberteten. Jeg ved, der er mange teenagere, der ligesom du oplever, at deres forældre ikke kan forstå dem – uanset om de er muslimer eller ej. Men jeg tror, det er rigtig vigtigt, at du og dine forældre får noget hjælp til at snakke sammen og forstå hinanden.  Derfor synes jeg, det er en rigtig god idé, at du taler med din nye lærer om det, der sker hjemme hos dig. Der er mange, der ligesom du, kan føler sig flove over det, der er sket. Men det er vigtigt at huske på, at det ikke er din skyld. Lige nu bliver du ikke behandlet ordentlig af hverken din mor, far eller bror.

Du kan overveje at vise din lærer det brev, du har skrevet til brevkassen. Det kunne være en god måde at få fortalt hende det hele på.

Din lærer kan hjælpe dig med at kontakte kommunen, som så vil beslutte, hvilken form for hjælp du og din familie skal have. Det kan fx være samtaler hos en familieterapeut eller psykolog. Nogle børn, der bliver slået af deres forældre, bliver anbragt på et opholdssted (børnehjem) eller i en plejefamilie. Men det er kun, hvis familien ikke kan få det bedre sammen, selvom de får hjælp. Og jeg tror faktisk, at du og din familie vil kunne få det godt sammen igen.

Du har også mulighed for at få hjælp til at snakke med kommunen fra en af Børnetelefonens bisiddere. En bisidder er en voksen, der hjælper dig med at gå til møder på kommunen. Du kan læse mere om bisidderordningen her:  www.bornetelefonen.dk/bisidder.

Jeg vil også råde dig til at kontakte LOKK, som rådgiver etniske unge, der har det svært. Du kan gå ind på deres hjemmeside på www.lokk.dk og læse mere. Du kan også ringe på 70277666.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)