Brev
Vil væk.
Jeg har det rigtig svært her hjemme, mine forældre er skilt og min far bor i udlandet. Jeg fungere ikke sammen med min mor og hendes kæreste, de gør mig ked af det hele tiden.
Vil bare høre om der er en mulighed for at komme væk fra dem, og på et slags børne hjem eller ligende?
Har virkelig brug for svar, kan ikke klare det længere.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig, som gerne vil væk
Tusind tak for dit brev. Det lyder som om, at du er rigtig ked af det, og har brug for, at der sker noget i dit liv, som gør dagene bedre og smilene lettere.
Der er muligheder for at komme væk hjemmefra. Enten i kort tid, eller i længere perioder. Jeg vil gerne fortælle dig om de muligheder. Men jeg mangler en lille smule viden om dit liv, for at kunne fortælle dig, hvad der kunne være den allerbedste løsning for dig. Så jeg vil nøjes med at sige, at jo, det er faktisk muligt at komme i en plejefamilie eller på et opholdssted. Det er også muligt at få en aflastningsfamilie i weekenderne. Men det er ikke bare noget, som man kan ringe ned på kommunen og bede om.
Men, der er nogle ting, som du kan gøre her og nu, som kan hjælpe dig i gang med at få det bedre og hjælpe dig nærmere en løsning.
Har du et okay forhold til en af dine lærere på skolen? Det er ikke så vigtigt, om det er din klasselærer, bare det er en lærer, som du er tryg ved. Jeg vil foreslå dig at prøve at fortælle denne lærer om dine følelser, og om hvor ked af det du rent faktisk er. Det er sådan med skolelærere, at når en elev fortæller sådan noget, som du lige har fortalt mig, så skal de prøve på at hjælpe dig. Jeg forestiller mig, at det må være rigtig svært at skulle fortælle en lærer om den slags personlige problemer, men jeg tror, at det vil kunne hjælpe dig på vej i den rigtige retning. Hvis det bare er for svært for dig, kunne du så eventuelt skrive et brev til vedkommende? - eller en mail?
Du kunne også vælge et familiemedlem, en som du holder af og godt kan lide at snakke med. Jeg vil selvfølgelig også gerne råde dig til, at du får snakket med din mor om det. Men jeg er ikke helt sikker på, hvordan du vil have det med det. Er det en mulighed, at du siger til din mor, at du er rigtig ked af det, fordi I ikke har det godt sammen? Hvis du tager snakken med din mor, så er det bare så ultra vigtigt, at du virkelig prøver på at lade være med at blive vred undervejs. Det kan være rigtig rigtig svært. Men det kunne måske være rigtig godt, at få fortalt, hvad det er, hun gør, der gør dig ked af det.
Har du en god veninde, som du kunne betro dig til? Det er så vigtigt, at vi får snakket om vores problemer.
Dette her var et forsøg på at hjælpe dig videre. Hvis det ikke er den rigtige hjælp, så håber jeg, at du vil skrive herind igen. Hvis du gør det, så prøv at beskrive så meget, som det overhovedet er muligt for dig. Du kan også vælge, at chatte på BørneChatten, eller du kan ringe ind på BørneTelefonen på 116 111.
Jeg håber, at du får snakket med en voksen om dine problemer, og at du får den hjælp, som er den rigtige for dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.