Vil væk fra min familie

Hej jeg skriver, fordi jeg ikke kan holde ud at bo ved min familie mere. Jeg har levet med det her i rigtig lang tid & har gået til familiepsykolog med mine forældre & søster (min søster er flyttet hjemmefra nu) Men jeg skændes & diskuterer med mine forældre hver dag. Jeg kan ikke styre mit temperament, så bliver hurtigt sur. Men det vil jeg heller ikke tage fra dem, de går amok over de mindste ting. Begge mine forældre har taget fat i mig flere gange & revet i mig. Men idag der gik alt over gevind de bad mig om at gøre noget rent & min mor gik helt amok over det, da min far så kommer ind & råber med det samme at jeg skal gå ud & gøre det & at det ikke kan gå for langsomt, så skynder jeg mig ud på badeværelset & han følger efter mig & råber mig helt oppe i ansigtet. Han råber alt muligt med at jeg ikke har respekt for noget, jeg kun tænker på mig selv, at jeg er uduelig, doven & alt muligt andet som han også stort set fyrer af hver gang vi diskuterer & skændes. Min mor står bare & kigger på, men siger ikke noget. Jeg råber så til min far at jeg er fucking bange for ham også siger han at det også er det der er meningen, men det ender så med at han smider mig ind på værelset igen, tager min mobil & siger jeg ikke må være sammen med nogen resten af året. Kan bare ikke klare det mere når det stort set er sådan her hver evig eneste dag + mine forældre skændes også hver dag. Det er et mareridt at bo her

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 15 år

Jeg forstår godt at du synes at det er rigtig svært at bo hjemme sammen med dine forældre. Både du og din far har et stort temperament, som I har svært ved at styre. Det fører til en masse konflikter og det er rigtig ubehageligt.

Det har stået på længe og det er næsten ikke til at holde ud længere. Du er bange og ved ikke hvad du skal gøre.  Jeg forstår godt at det kan føles som et mareridt.

Derfor er det rigtig godt at du finder på at skrive til os. Det er rigtig godt at du beder om hjælp.

Jeg vil gerne forsøge at komme med forslag til, hvad du kan gøre.

Der er tit unge, der skriver og spørger, hvad de skal gøre, når de ikke har det godt derhjemme. De synes ikke at forældrene forstår dem. Og I stedet for at kunne snakke sammen , så ender det med en masse misforståelser og ubehagelige konflikter. Mange kan opleve, at situationen hjemme er gået i en slags “hårknude”. En “hårknude” som er svær at løsne op uden hjælp fra andre. Det lyder som om at det også er tilfældet hjemme hos jer?

Men mange børn og unge er også i tvivl om, hvad de selv kan få lov til at bestemme. De ved at forældre bestemmer til man er 18 år. Men det er faktisk sådan, at man som barn også har nogle rettigheder.

Du har blandt andet ret til at leve et trygt og godt liv, ret til hjælp og ret til at blive hørt.

(Hvis du har lyst kan du læse mere om børn og unges rettigheder her: www.boerneportalen.dk)

Dine forældre har ansvaret for at du har det godt. Måske de også ønsker at du har det godt, men oplever at det er rigtig svært? De ved ikke hvordan de skal hjælpe dig, når du hurtigt bliver sur og ikke gør som de beder dig om i det tempo, de ønsker. I stedet truer din far dig og straffer dig, hvilket på ingen måde er ok!

Jeg synes det lyder som at I alle har brug for hjælp til at kunne forstå hinanden og til at snakke sammen i stedet.

Jeg tænker og tror på at dine forældre også har et ønske at I får det bedre sammen. Det tænker jeg, fordi du fortæller, at de har taget imod samtaler med en familiepsykolog. Det lyder bare ikke som om, at det har hjulpet jer? Måske det er en anden hjælp du og dine forældre har brug for.

Det er muligt at kontakte en sagsbehandler fra kommunen, hvis man har brug for hjælp med problemer hjemme i sin familie. En sagsbehandlers opgave og ansvar er at sikre, at børn og unge mennesker har det godt. De skal træde til og hjælpe, hvis der opstår problemer.Måske du allerede ved det, i forhold til at I har haft samtaler med en familiepsykolog? Jeg ved nemlig fra andre unge der har haft samtaler med en psykolog, at det kan være en sagsbehandler der sørget for samtalerne.

Men uanset hvad, så er det muligt at kontakte en sagsbehandler (igen).

Du kan altid finde telefonnummeret på din kommunes hjemmeside på nettet. Man kan ringe til det nummer der står, og bede om at tale med en sagsbehandler. Du kan vælge at være anonym til at starte med, som du er her i dette brev.

Du kan også prøve at læse mere her: Anonym rådgivning i din kommune

Det er også muligt at få en bisidder fra Børns vilkår til at deltage ved samtaler med kommunen. Læs gerne mere her:Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår

Hvis du er i tvivl om hvordan det fungerer, er du velkommen til at kontakte os på chat eller telefon eller SMS på 116111.

Har du mon overvejet at komme på efterskole efter 9.klasse? Måske ville det være positivt for jer alle at I ikke boede under samme tag i et års tid? Jeg ved godt at økonomien spiller ind, da det koster penge. Men i nogle tilfælde kan kommunen hjælpe med det økonomiske, hvis det er rigtig svært derhjemme. Det er måske værd at undersøge?

Hvordan mon du har det med dine lærere i skolen? Hvis der er en lærer du har det godt med, vil jeg forslå dig at snakke med ham/ hende om hvordan du har derhjemme. Ved ikke om du allerede har forsøgt det? Men en lærer kan også hjælpe dig med kontakt til kommunen i forhold til at få hjælp. Ved ikke om det var på den måde I fik samtaler med en familiepsykolog? Måske kan det at dele dine tanker og følelser med en anden voksen, også føles rart?

Jeg ved i hvert fald at du har ret til at have det meget bedre derhjemme, end du har nu. Og at I har brug for hjælp til det som er svært.

Jeg ønsker for dig tingene vil ændre sig, så det er lettere at holde ud at være derhjemme.

Du er altid velkommen til at skrive igen. Eller logge dig på chatten eller ringe til os.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.