Vil skifte bopælsforældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år!

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at bo fast hos din mor, når der er så mange konflikter, som du beskriver i dit brev. Jeg tænker på, om der mon er nogen der ved, at din mor kan finde på at slå jer? Ved din far det? For hun må selvfølgelig ikke slå jer – uanset hvad. Voksne må aldrig slå børn. Det er rigtig godt at høre, at du har et godt forhold til din far, og at du kan snakke med ham. Det er slet ikke rimeligt, at din mor har blokeret hans nummer på jeres telefoner, så I ikke kan komme i kontakt med ham. I har ret til at være i kontakt med jeres far, også selv om det er jeres mor, der har forældremyndigheden over jer.

Du har snakket med din far om muligheden for at flytte over til ham, når du skriver, at han både har et værelse og plads til dig. Det er sådan, at din far kan søge Statsforvaltningen om, at du får fast bopæl hos ham. Han kan også søge om at få del i forældremyndigheden over dig. Du har også ret til at blive hørt, og fortælle dem i Statsforvaltningen, hvor du helst vil bo. Det vil foregå under en samtale, hvor dine forældre ikke er til stede.

Fordi du er over 10 år, har du også en rettighed, den kaldes initiativret. Det betyder, at du kan kontakte statsforvaltningen, og bede dem om at holde et møde med dine forældre omkring din bopæl. Igen vil du også blive spurgt om, hvor du helst vil bo og hvorfor. Her kunne det være vigtigt, at fortælle om de mange konflikter der er hjemme hos din mor, og at hun til tider slår jer.

Statsforvaltningen har også Børnenes skilsmissetelefon, hvor du kan ringe ind på 20600500 -  Mandag, tirsdag, onsdag og torsdag: kl. 11-17
Fredag: kl. 11-16  og tale med en børnerådgiver. Her kan du snakke om de ting der sker derhjemme, dit ønske om at bo hos din far og få hjælp til at bruge din initiativret. Du kan læse mere om deres skilsmissetelefon her:  http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8905

Statsforvaltningen kan også hjælpe dine forældre, så de kan blive bedre til at kommunikere med hinanden, og lave faste aftaler om jeres samvær hos dem, og hvordan I kan have kontakt med den forælder, I ikke bor eller har samvær med. Det kan fx være en aftale om, at I godt må ringe til jeres far.

Det er selvfølgelig vigtigt, at der bliver gjort noget ved de konflikter, der er hjemme hos din mor og det at hun slår jer. Hvis du ikke allerede har gjort det, synes jeg, at du skal snakke med din far om det. Det kan være, at din far kan tale med din mor om at få anonym og gratis rådgivning i jeres kommune. Så I får det bedre sammen, både mellem dine forældre og hjemme hos din mor - her tænker jeg også på dine søskende.

Din far kan også underrette kommunen om, at din mor slår jer, og at I har mange konflikter. Kommunen har pligt til at undersøge, hvordan I har det derhjemme, og vil tilbyde jer noget hjælp til at få det løst. Som du selv skriver, er det ikke én i en familie, der har problemerne eller er skyld i konflikterne. Problemerne og konflikterne opstår mellem familiemedlemmerne, og derfor er det vigtigt, at man får hjælp til at løse dem i fællesskab. Det kan fx være ved at have samtaler med en familieterapeut eller en psykolog.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, så du kan komme videre.  Du er selvfølgeligt også meget velkommen til at ringe, sms'e eller chatte med os herinde på BørneTelefonen 116111

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.