Brev
Vil ind til min far og bo
Kære brevkasse jeg er en pige på ti.
Mine forældre er skilt. Jeg bor hos min mor. Men jeg vil heller bo hos min far.
Jeg har snakket med en men for ikke sagt hvad jeg har på hjertet. Fordi jeg er bange for min mor.
Hun er meget agrersiv når vi skændtes. Engang hev hun mig op af træpen og kastede mig ind i redijaton. Fordi vi skændtes og jeg ikke gad og gå op på mit værelse.
Min mor har også en kæreste. Han har råbt at min far lyver og at han skader min mor. Og råbt at jeg skal komme ud af den forckin seng
Mig og min mor har også en gang snakket med en. På vej hjem råbte hun mig ind i hovdet at jeg skal lege med min nabos datter som har nevet mig så hårt at jeg begyndte at bløde og det var i gænem en uldcardianan og sparket mig i hovdet fordi at jeg kigedede i en bog.
Min mor og far snakker også i stasforvandlingen men jeg er den eneste der ikke bliver hørt er MIG.
Mit højeste ønske er at komme ind til min FAR AT BO.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Det lyder ikke til, at det er særlig rart at bo hos din mor og stedfar. Har du talt med din far om det og har du spurgt din far, om du kan flytte ind hos ham? Ellers vil det være rigtig godt, at du fortæller ham, hvordan du har det.
Du kan vise dit brev, som du har skrevet til BørneTelefonen. Dit brev viser så fint, hvordan du har det og det du gerne vil. Tror du, du kunne gøre det?
Det kan også være en anden voksen, du viser dit brev til. Måske en voksen på din skole, i klubben eller måske kender du en, som du ved er god til at hjælpe? Det er vigtigt, at du får hjælp, så du får det godt.
Du har ret til at blive hørt om, hvor du vil bo. Du kan bruge din initiativret til at fortælle, at du gerne vil bo hos din far. Derfor tænker jeg, at du skal ringe til Børnenes skilsmissetelefon på 20 600 550 - der er åbent: Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og fredag: kl. 11-16. Her kan du fortælle de ting, som du har skrevet til mig og så fortæller de dig, hvad der er bedst at gøre. Du kan læse mere her: http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8905
Du kan også få hjælp fra en voksen på BørneTelefonen - fra en bisidder. En bisidder kan hjælpe dig med at få hjælp til de ting, der sker hjemme hos din mor og kan tage med dig til møder fx med kommunen eller Statsforvaltningen (en slags skilsmissekontor). Hvis du har lyst til at vide mere om en bisidder fra BørneTelefonen, kan du også læse mere her:
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Så kan vi snakke sammen om de ting, du har brug for.
De bedste tanker til dig fra
BørneTelefonen