Brev
vil ikke se min far
Hej jeg er en pige på 13år
jeg har ikke set min far i over 10år
han har aldrig være der
han fik lov til at se mig som 3år han så mig 4 gang i alt og nu vil han lige plus se mig men jeg vil ikke ha noget med ham at gør
han bliver ved med at skriver til amt. Og nu skal jeg til en samme tale i amt.
Men jeg vil ikke se ham da han ikk er en del af mit liv
hva Skal jeg gør
hilsen m.h
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Mange tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå, at du ikke helt har lyst til at se din far, når han ikke har været i dit liv i så mange år. Jeg kender jo ikke grundene til, at I to ikke har kendt hinanden. Men det lyder ikke helt fair over for dig, at han pludselig vil være en del af dit liv, hvis han tidligere selv har besluttet ikke at være det. Det må føles underligt for dig.
Det har måske endda også rippet op i følelser, du har haft gennem din barndom. Måske har du i perioder savnet ham? Måske har du været rigtig vred på ham over, at han ikke har villet se dig? Og måske har du gjort dig en masse tanker om, hvem han er, om du ligner ham, om han savner dig osv.
Det har sikkert ikke været let for dig, at han har valgt dig fra. Og måske har du skulle bruge mange kræfter på ikke at savne ham og være ked af, at han ikke har villet se dig. Derfor kan det også være rigtig sårbart for dig sådan pludselig at skulle åbne op for ham igen. Jeg forstår godt, hvis det bliver lidt for overvældende for dig at skulle se ham igen.
Lige nu skal du til samtale - og jeg tror, det er er i Statsforvaltningen? Til denne samtale har du ret til at fortælle, hvordan du har det. Der skal nemlig lyttes til, hvad du har lyst til, inden der bliver taget beslutning om, hvor meget og om, du skal se din far.
Du har ret til at tage en voksen med til samtalen. Her på BørneTelefonen har vi det, der hedder bisiddere, der kan gå med dig. Det er voksne, der ved meget om loven, og som kan hjælpe dig med at forstå det, der bliver talt om på mødet. Bisidderen vil også hjælpe dig med at få sagt, det, der er vigtigt for dig. Bisidderen er altså din støtte.
Hvis du har lyst til at få en bisidder, så læs mere her:  https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen
Udover at overveje at få en bisidder med til mødet, så vil jeg også opfordre dig til at få talt med nogen, der kender dig godt. For måske har du brug for at blive mere afklaret omkring din far? Selvom du lige nu slet ikke har lyst til at se ham, så kan det jo godt være, at der er en del af dig, der gerne vil se ham?  Det kan fx være, du ikke vil se ham, fordi du er bange for, at det vil gøre din mor ked af det? Eller fordi du er bange for igen at blive skuffet? Måske vil du også gerne høre, hvorfor han lige nu er klar til at se dig?
Uanset hvad, så tror jeg, at det kunne være godt for dig, at få talt med nogen om alle de tanker, du sikkert gør dig.
Har du derfor et familiemedlem, du kunne talte med? Eller en god venindes mor? Eller en lærer? Det kan også være, at du helst vil tale med din mor. Hvis hun er i tvivl om, hvordan hun støtter dig, så er hun meget velkommen til at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57.
Jeg håber, du får en rigtig fin samtale omkring din far. Og at du - uanset om I i fremtiden kommer til at se hinanden eller ej - får ro med den beslutning, du tager.
Kærlig hilsen BørneTelefonen