Brev
Vil ikke miste min hund og papfar!
Kære børnebrevkasse.
Jeg er en pige på 13 år. Mine forældre har skændes meget, og derefter blevet skilt.
Sidste år, (tror jeg nok), fandt min mor en ny kæreste som bor hos os. For nogen dage siden fandt jeg et brev som min mor har skrevet. Et brev om at hun tror min papfar er utro. Det skal lige siges at min papfar arbejder på Nordsøen så han var ikke hjemme da jeg læste det.
Jeg vil ikke have at de slår op. Han tager mig med på fisketure, vi “driller” hinanden og meget mere. Han er så rar. Han har også en hund, som jeg har knyttet et så stort bånd til. Den hund kan bare altid få mig til at grine, så jeg vil ikke miste hende. Eller min papfar.
Hvad skal jeg gøre for at få dem til at blive sammen. Kan jeg overhovedet det. Og skal jeg sige til min mor at jeg har læst brevet (jeg vil ikke gøre hende ked af det).
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Sikke et ubehageligt brev at finde. Det kan jeg godt forstå, du blev ked af at læse, når du er så glad for din mors kæreste og hans hund. Du kan ikke gøre for, at du kom til at læse det brev, og du blev ufrivilligt blandet ind i noget, der er imellem din mor og hendes kæreste.
Jeg kan godt høre, at du er en rigtig omsorgsfuld pige, der gerne vil undgå at gøre din mor ked af det, men når du går og tænker så meget på det brev, kan jeg forestille mig, at det kommer til at fylde rigtig meget i dine tanker. Og det tænker jeg ikke er så godt for dig.
Når du skriver, at du ikke vil gøre din mor ked af det, og derfor er usikker på, om du skal fortælle hende, at du har set brevet, er det mon så fordi du tror, hun vil blive ked af, at du skal gå og bekymre dig? Eller at hun vil blive ked af at skulle snakke om det? Uanset hvad så er hun den voksne, og det bør nærmere være hende, der passer på dig og trøster dig, når du er ked af det. Så måske vil det være en lettelse for dig at få fortalt hende, at du har set brevet, og at du har gået og tænkt rigtig meget på det siden..?
Jeg kan godt forstå, du ikke vil have, at de slår op, når du har så tæt et forhold til din papfar. Det er heller ikke sikkert, de går fra hinanden. De kan jo have snakket det hele igennem i mellemtiden, og uanset hvad, så er det desværre ikke op til dig, om de bliver sammen. Det er noget, de skal finde ud af sammen.
Men du kan fortælle din mor, hvor glad du er for ham og for hans hund, og du kan fortælle hende, hvor bekymret du har gået og været. Eller du kan endda vise hende dit brev, så hun kan læse det, og så I kan snakke om, hvordan du har det med det hele. Jeg håber, hun kan lytte til dig, trøste dig og snakke med dig om, hvad der er sket (og måske hvad der skal ske).
Det er helt naturligt at blive glad for sine papforældre, og det lyder også som om, du betyder meget for din papfar. Det ved din mor nok også godt, og jeg håber for dig, at de finder ud af det på en god måde.
Hvis du har brug for en at snakke det igennem med, før du snakker med din mor, er du velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111, hvor der sidder søde rådgivere klar til at lytte, trøste og hjælpe. Det er gratis, og vi har åbent kl. 11-23 hver dag.
De bedste tanker fra BørneTelefonen