Vil ikke bo hjemme..

Hej.
Mine forældre har været skilt siden jeg var omkring to år, og jeg har altid haft et problem med min far, pga. hans tidligere kone. Hun var rigtig onde mod mig og min storesøster at jeg her for et år siden flyttede fast hjem til min mor, hvor min søster blev hver anden uge. Og det har også ført til mange diskussioner mellem mig og min mor, og mange dage hvor jeg ikke var i skole fordi vi havde skændtes om alle mulige ting.

Så her efter jul flyttede min far fra min gamle stedmor, hvilket jo var godt, så jeg troede at alt bare ville blive bedre.  Så jeg og min storesøster flyttede jo med, sådan hver anden uge. Det blev så ikke bedre med mig og min far, og nu vil jeg aldrig se ham mere, jeg begynder allerede at græde over at min mor siger at jeg SKAL se ham, jeg vil bare ikke.

Så mig og min mor er tit, stortset hver dag uvenner og jeg kan virkelig ikke lide at jeg ikke rigtig kan snakke med nogle. Jeg tænker nogle gange hvor godt det ville være at bare komme væk! Jeg kan virkelig ikke lide min familie! Jeg græder næsten hver aften inden jeg skal sove, og min selvtillid er helt død.. Jeg syntes at mit liv slet ikke er værd at leve for, pga. min familie…  Jeg vil bare gerne væk!

Jeg har tit overvejet at komme i en plejefamilie, men jeg tør ikke at sige det til min mor, for så bliver hun sur..  Jeg tror at en plejefamilie vil være noget der skal overvejes meget, men lige nu, syntes jeg bare at det ville være den ”bedste” løsning.  Hvordan skal jeg snakke med min mor om det? Og hvordan er det egentlig man kommer ind i en plejefamilie?  På forhånd tusinde tak!
Hilsen den grædende pige…

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du
Mange tak for dit brev. Det er godt, at du har skrevet. Jeg kan godt læse, at du ikke har det godt derhjemme for tiden og er rigtig fortvivlet lige nu. Det er rigtigt svært at være uvenner med sine forældre, så jeg tænker, at I måske har brug for at nogen hjælper jer til at komme på sporet igen..?

Du skriver, at du ikke længere vil se din far, og at du bliver ked af det, når din mor siger du skal. Jeg ved ikke, om du måske har prøvet at forklare din mor, at det gør dig ked af det? Nogen gange bliver man vred i stedet for faktisk at fortælle, at man er ked af det, og hvorfor man er ked af det?
Du skriver også,  at det ikke går godt med dig og din far. Tror du måske, at din far også synes, at det er rigtigt svært og faktisk gerne ville have at I fandt ud af en bedre måde at være sammen på..?
Det er ikke sikkert, at du synes du kan tale med dine forældre så jeg tænker, om der er andre i den familie du kan tale med? Måske der er en der kan hjælpe dig med at tale med dine forældre? Måske har du en sød farmor/ mormor, der kunne hjælpe dig med at tale med far eller din mor...?
Jeg ved godt, at sådan en samtale kan være svær. Det kan måske være en hjælp for dig, hvis du skriver ned inden, hvad det er, du gerne vil fortælle om, så du har noget at holde dig til, hvis du taber tråden når I snakker. Jeg håber, du kan finde overskud til at få taget hul på snakken, så I sammen kan finde en løsning.
Du spørger, om du kan komme i plejefamilie og hvordan du skal få talt med din mor om det, svaret er umiddelbart nej - ikke uden din mors tilladelse. Det er, som du sikkert ved, dine forældre, der har ansvar for dig, til du bliver 18 år. Men måske kan kommunen hjælpe jer?
Kommunen har pligt til at hjælpe børn og unge, som ikke trives der hjemme. I sidste ende er det også kommunen, der skal afgøre, om situationen er så tilspidset, at du ikke kan bo hjemme mere. Hvis de vurderer det, vil de også være forpligtet til at hjælpe dig med at finde et sted, hvor du kan bo.
Kommunen arbejder oftest med at kigge på, om de ikke kan hjælpe dig uden du skal anbringes i en plejefamilie først. Jeg ved ikke, om du tror du kan tale med din mor om at i kan søge hjælp sammen? Hvis det er for svært, kan det være du kan tale med en lærer om hvordan du har det? Lærerne ved hvem man skal ringe til på kommunen, hvis du måske synes det er nemmere at fortælle det til en rådgiver der arbejder med børn og familier?
Det kan være rigtigt svært at gå til møder på kommunen alene, derfor har man ret til at tage en person med -(en bisidder). Børns Vilkår har et bisidder korps, her er der voksne der ved hvordan tingene hænger sammen med kommunen og kan støtte med f.eks. at tage med til møderne. Du kan måske kigge lidt på hjemmesiden eller måske ringe og høre om det på BørneTelefonen?

Held og lykke fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.