Brev
vil have en ny familie
Hej brevkasse.
Jeg vil gerne have en ny familie, kan slet ikke holde min familie ud mere, hele min opvækst har jeg fået skæld ud, men rigtig meget skæld ud, og er engang blevet slået, og min min far tog altid rigtig hårdt fat i mig og bagefter smed han mig ind på værelset.
Og de har skældt mig ud hele tiden og jeg græd hele tiden, og til sidst kunne jeg ikke holde ud, at græde hele tiden. Så jeg begyndte at gør skade på mig selv, så jeg begyndte skær i mig selv og det har jeg gjort i 3,5år + begyndte også at kaste op og det har jeg også haft i 3,5 år.
det hele begyndte for 4 år siden, hvor jeg fik skæld ud næsten være dag. Så det eneste jeg ønsker mig er at få en ny familie og det har jeg gjort i rigtig lang tid, så hvordan for man en ny familie?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det er ikke nemt at leve i et hjem med så voldsomme skænderier og skæld ud, som du meget modigt beskriver i dit brev. Du er derudover blevet slået, og din far har smidt dig på dit værelse. Det er bekymrende og slet ikke okay.
Det er dine forældres ansvar at sørge for, at du har det godt derhjemme. Det er ulovligt at slå børn i Danmark. Du mærker nu med dig selv, at der skal ske noget. Det er jeg helt enig i. Alle børn i Danmark har ret til en tryg barndom, og du har derfor også ret til at få hjælp.
Jeg kan desværre ikke fortælle dig, om du vil få tilbudt en ny familie eller et andet sted at bo. Det kommer an på, hvad din kommune finder frem til. Men jeg kan fortælle dig, at du har ret til at få undersøgt, hvordan du kan få det bedre.
Det lyder som om, at dine forældre kæmper med at styre deres temperament. Nogen gange kan man som familie blive låst fast i et dumt mønster, som er ubehageligt for alle i familien. Det er heldigvis muligt at bryde mønstret med den rette hjælp. Jeg tænker derfor, at dine forældre måske kunne have brug for noget hjælp fra andre voksne, så de kan blive bedre til at tale med dig om tingene – uden at bruge vold eller hæve stemmen. Det kan måske være rart for dig at vide, at der ofte er mulighed for at få familierådgivning i kommunen? Måske vil det kunne hjælpe jer til at få det bedre sammen og dermed give dig den (nye) familie, som du ønsker.
Når man som barn oplever at have det svært derhjemme, er det rigtig vigtigt at få delt de svære følelser med en voksen udenfor familien. Jeg tænker, at selvskaden, og dét, at du kaster op, er et udtryk for, at det hele er blevet for meget for dig. Du har kæmpet hårdt og længe, og det har været din måde at forsøge at håndtere alle de svære oplevelser og følelser på.
Mon der er nogen, der ved, hvordan du går og har det? Ville du kunne bruge det mod og den styrke, du har brugt til at skrive til os – til også at få delt det med en lærer eller en anden voksen, som du taler godt med? Hvis det er svært at få sagt, kan du overveje, om du har lyst til at vise den voksne dit brev og mit svar som en hjælp til at starte samtalen? Du kan også sige, at du har noget, du gerne vil tale med dem om, men at det er lidt svært for dig at få sagt. Kunne det være en mulighed?
Du skal vide, at du også altid kan ringe eller skrive direkte til os på BørneTelefonen på 116111.  Vi vil rigtig gerne hjælpe dig, ligesom vi har hjulpet mange andre børn før dig.
Jeg ved, at mange børn der har det svært derhjemme, har haft glæde af at få dét, der hedder en bisidder. En bisidder er en voksen fra Børns Vilkår, som kan hjælpe dig med at fortælle kommunen, hvordan I har det derhjemme.
Jeg ønsker dig alt det bedste, og håber at du vil kontakte os på BørneTelefonen eller, at du får delt dine tanker med en anden voksen, som du har tillid til og som er god til at lytte.
Mange knus fra BørneTelefonen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.