Brev
Vil gerne begynde på p-piller
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej Børnetelefonen
Jeg er en pige på 15 og jeg har tænkt, at gerne vil på P-piller, da jeg er begyndt at ses med en fyr, og tænker jeg gerne snart vil have sex.
Jeg er virkelig bange for at snakke med min mor om det, fordi jeg føler at hun mener jeg er for ung til at have sex.
Jeg ville faktisk også prøve, at se om jeg kunne snakke med sundhedsplejersken, men jeg ved ikke om de har tavshedspligt.
Hvad skal jeg dog gøre??
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Hvor lyder det dejligt, at du har fundet en sød fyr, du har lyst til at være sammen med. Det er meget klogt og modent af dig, at ville beskytte dig mod at blive uønsket gravid.
Når du er over 15 år, kan du godt få p-piller uden dine forældres tilladelse.
Læger og sundhedsplejersker har ikke tavshedspligt overfor dine forældre. Men du kan altid fortælle, at du ikke ønsker, at de siger det videre. Så er det op til lægen og/eller sundhedsplejersken at vurdere, om de siger det videre.
Du gør dig nogle gode overvejelser, og jeg forstår godt dine bekymringer ift. at tale med din mor om det. Det er jo noget meget privat – men samtidig føler du, det er forkert at skjule det for dem.
Hvad tror du der vil ske, hvis du taler med din mor om det?
Tror du hun vil forstå og blive stolt over, at have så fornuftig en datter? Vil hun fx gå med dig til lægen, så du kan få støtte til at få den rette vejledning? Og lade DIG bestemme over, hvor meget i fremover skal tale om dit begyndende sexliv? Eller tror du hun vil forsøge at tale dig fra ønsket om p-piller? Og være negativ ift. din begyndende seksualitet?
Jeg håber du snart finder en god måde at tage snakken om p-piller med din mor. Og du kan altid ringe til os, hvis du har brug for råd til, hvordan du kan starte samtalen. Eller du kan måske bede hende læse dit brev og mit svar?
Jeg vil også lige sige, at selvom man bruger p-piller, så er det KUN kondomer der kan beskytte dig mod seksuelt overført sygdomme som klamydia, herpes mm, så hvis ham fyren du ses med, har været seksuelt aktiv før, kan det være en god idé at han bliver testet, før I har sex uden kondom. Bare en tanke.
Jeg håber, du får en god snak med sundhedsplejersken, lægen eller din mor. Jeg ønsker dig alt godt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen