Vil gerne begynde på p-piller

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Hvor lyder det dejligt, at du har fundet en sød fyr, du har lyst til at være sammen med. Det er meget klogt og modent af dig, at ville beskytte dig mod at blive uønsket gravid.

Når du er over 15 år, kan du godt få p-piller uden dine forældres tilladelse.

Læger og sundhedsplejersker har ikke tavshedspligt overfor dine forældre. Men du kan altid fortælle, at du ikke ønsker, at de siger det videre. Så er det op til lægen og/eller sundhedsplejersken at vurdere, om de siger det videre.

Du gør dig nogle gode overvejelser, og jeg forstår godt dine bekymringer ift. at tale med din mor om det. Det er jo noget meget privat – men samtidig føler du, det er forkert at skjule det for dem.

Hvad tror du der vil ske, hvis du taler med din mor om det?

Tror du hun vil forstå og blive stolt over, at have så fornuftig en datter? Vil hun fx gå med dig til lægen, så du kan få støtte til at få den rette vejledning? Og lade DIG bestemme over, hvor meget i fremover skal tale om dit begyndende sexliv? Eller tror du hun vil forsøge at tale dig fra ønsket om p-piller? Og være negativ ift. din begyndende seksualitet?

Jeg håber du snart finder en god måde at tage snakken om p-piller med din mor. Og du kan altid ringe til os, hvis du har brug for råd til, hvordan du kan starte samtalen. Eller du kan måske bede hende læse dit brev og mit svar?

Jeg vil også lige sige, at selvom man bruger p-piller, så er det KUN kondomer der kan beskytte dig mod seksuelt overført sygdomme som klamydia, herpes mm, så hvis ham fyren du ses med, har været seksuelt aktiv før, kan det være en god idé at han bliver testet, før I har sex uden kondom. Bare en tanke.

Jeg håber, du får en god snak med sundhedsplejersken, lægen eller din mor. Jeg ønsker dig alt godt.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?