Brev
Vil cutte??
Obs: Navne og stednavne er fjernet af hensyn til barnets anonymitet.
Hej jeg er en pige på 14 år (snart 15).
Jeg har to brødre en store- og en lillebror, (Min storebror er på en specialefterskole for autister). De er begge to ramt af infantil autisme, og min mor har ADHD.
Når jeg er derhjemme sidder jeg kun på mit værelse, undtagen når vi skal spise, men ellers. Jeg vil gerne være mere social med min familie, men hvis jeg går ned og vil snakke med min mor vil hun ikke snakke med mig og hun skruer bare op for fjernsynet.
Min far er den eneste jeg kan snakke med, men han har tit travlt med at lave noget andet såsom at lave mad.
Min storebror har førhen cuttet, og været indlagt på psykiatrisk klinik. Han siger han udelukkede gjorde det for at komme af med indre smerte, og ikke for at begå selvmord (Han har tidligere forsøgt med selvmord)
Jeg har overvejet at cutte, for at komme af med min indre smerte. Jeg har prøvet (med en hobbykniv) det et par gange, men lige så snart kniven er mast lidt ind (ikke så det bløder) kan jeg ikke mere fordi det gør ondt.
Jeg ved godt at I ikke opfordre til at cutte, men alligevel spørg jeg om I har nogle metoder at gøre det på, så det gør mindre ondt? Eller om der er noget andet en at cutte jeg kunne gøre for at komme af med al den psykisk smerte, som jeg går rundt med?
Mvh
K
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære K
Hvor er det godt, du skriver herind for at få hjælp. Jeg vil meget gerne hjælpe dig.
Du har allerede gjort dig flere overvejelser om, hvordan du kan håndtere den psykiske smerte. Du tænker på selvskade – men ved godt, at det ikke er løsningen. For selvom selvskade kan lindre en smerte i øjeblikket – så skader selvskade langt mere end den gavner. Du kan også mærke, at det vil hjælpe dig at være mere sammen med din familie. Men som det er lige nu, så tager din mor eller far sig ikke rigtig tid til at være sammen med dig. Jeg kan derfor godt forstå, hvis du føler dig alene om at klare det.
Lige nu trives du ikke. Det skal dine forældre have at vide. Du skriver, at du kan snakke med din far, men at han ofte har travlt. Derfor tænker jeg, at du skal sige til ham, at der er noget vigtigt, du gerne vil tale med ham om. Sig at du har brug for, at han har god tid til at snakke og spørg ham, hvornår det derfor passer ham bedst?
Du kan overveje, om det vil være rart for dig, hvis I gik en tur sammen, om I skal tale sammen på dit værelse, eller hvor I ellers kan tale sammen uden at blive forstyrret.
Når du taler med din far, så fortæl ham, at du gerne vil bruge mere tid sammen med ham og familien. Fortæl, at du føler en smerte indeni, som du har brug for hjælp til at håndtere. Tit hjælper det, hvis man kan få lov til at tale med en, når man føler smerten. Det kan derfor være, at du og din far kan aftale, at du altid kan ringe til ham eller tale med ham, når du har det svært.
Du kan inden snakken tænke over, hvordan I kan bruge mere tid sammen. Det kan være, at du og din far for eksempel aftaler at lave mad sammen. Det kan blive en hyggetid for bare jer to, hvor I kan tale sammen over madlavningen. Det kan også være, at I aftale en familiehygge-aften, hvor I alle spiller et spil, går en tur eller noget andet.
Jeg synes også, du skal tale med en anden voksen, som du er tryg ved. Det kunne være din lærer, en venindes forældre eller et andet familiemedlem. Så kan den voksne hjælpe dig med at få talt med din far. Men den voksne kan også holde lidt øje med, hvordan du har det. Og give dig noget af den støtte, du savner hjemme.
Hvis du synes, det er lidt svært at få talt med din far og en anden voksen, så vil jeg foreslå dig, at du i stedet viser dit brev og mit svar. Så behøver du ikke forklare så meget.
Familier, der ikke trives, kan også få hjælp, af den kommune de bor i. Man kan ringe anonymt til  familierådgivningen. Der står mere om det på din kommunes hjemmeside. Nogle gange kan det være lidt svært at finde rundt på sådan en hjemmeside. En mulighed er derfor, at du ringer til BørneTelefonen (telefon 116111) som kan hjælpe dig med at finde informationerne. Du kan også bede din lærer eller en anden voksen hjælpe dig. Din far og den voksne, du taler med, er også meget velkommen til at få hjælp fra os. De kan ringe til Forældretelefonen på 3555557
Jeg håber, at det her svar kan være en hjælp for dig. Det kan nemlig blive anderledes for dig derhjemme.
Mange tanker og knus fra
BørneTelefonen