Vil cutte??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære K

Hvor er det godt, du skriver herind for at få hjælp. Jeg vil meget gerne hjælpe dig.

Du har allerede gjort dig flere overvejelser om, hvordan du kan håndtere den psykiske smerte. Du tænker på selvskade – men ved godt, at det ikke er løsningen. For selvom selvskade kan lindre en smerte i øjeblikket – så skader selvskade langt mere end den gavner. Du kan også mærke, at det vil hjælpe dig at være mere sammen med din familie. Men som det er lige nu, så tager din mor eller far sig ikke rigtig tid til at være sammen med dig. Jeg kan derfor godt forstå, hvis du føler dig alene om at klare det.

Lige nu trives du ikke. Det skal dine forældre have at vide. Du skriver, at du kan snakke med din far, men at han ofte har travlt. Derfor tænker jeg, at du skal sige til ham, at der er noget vigtigt, du gerne vil tale med ham om. Sig at du har brug for, at han har god tid til at snakke og spørg ham, hvornår det derfor passer ham bedst?

Du kan overveje, om det vil være rart for dig, hvis I gik en tur sammen, om I skal tale sammen på dit værelse, eller hvor I ellers kan tale sammen uden at blive forstyrret.

Når du taler med din far, så fortæl ham, at du gerne vil bruge mere tid sammen med ham og familien. Fortæl, at du føler en smerte indeni, som du har brug for hjælp til at håndtere. Tit hjælper det, hvis man kan få lov til at tale med en, når man føler smerten. Det kan derfor være, at du og din far kan aftale, at du altid kan ringe til ham eller tale med ham, når du har det svært.

Du kan inden snakken tænke over, hvordan I kan bruge mere tid sammen. Det kan være, at du og din far for eksempel aftaler at lave mad sammen. Det kan blive en hyggetid for bare jer to, hvor I kan tale sammen over madlavningen. Det kan også være, at I aftale en familiehygge-aften, hvor I alle spiller et spil, går en tur eller noget andet.

Jeg synes også, du skal tale med en anden voksen, som du er tryg ved. Det kunne være din lærer, en venindes forældre eller et andet familiemedlem. Så kan den voksne hjælpe dig med at få talt med din far. Men den voksne kan også holde lidt øje med, hvordan du har det. Og give dig noget af den støtte, du savner hjemme.

Hvis du synes, det er lidt svært at få talt med din far og en anden voksen, så vil jeg foreslå dig, at du i stedet viser dit brev og mit svar. Så behøver du ikke forklare så meget.

Familier, der ikke trives, kan også få hjælp, af den kommune de bor i. Man kan ringe anonymt til  familierådgivningen. Der står mere om det på din kommunes hjemmeside. Nogle gange kan det være lidt svært at finde rundt på sådan en hjemmeside. En mulighed er derfor, at du ringer til BørneTelefonen (telefon 116111) som kan hjælpe dig med at finde informationerne. Du kan også bede din lærer eller en anden voksen hjælpe dig. Din far og den voksne, du taler med, er også meget velkommen til at få hjælp fra os. De kan ringe til Forældretelefonen på 3555557

Jeg håber, at det her svar kan være en hjælp for dig. Det kan nemlig blive anderledes for dig derhjemme.

Mange tanker og knus fra
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.