Brev
Vil bare gerne hjem
Hej bb
Jeg er en pige på 14år.
Mine forældre er skilt.
Da jeg var 10 flyttede min mor 2 søskede og jeg til en anden by fordi min mor fik en ny kærste. Og ham kunne jeg ikke lide fordi min mor kom ind i et misbrug.
Så derfor flyttede jeg op til min far da jeg blev 13. Men min far er psysisk syg. Han er bipolar og adhd og det påvirkede mig.
Men ca 1 måned efter flyttede min mor fra hendes kærste. Hun flytte ind til en veninde. Og hende elsker jeg overalt på jorden. Hun har en søn på 7. Men min mor blev smidt ud efter 1/5 år pga af misbrug og fordi hun ikke betalte husleje.
Men min mor flyttede sammen med en anden ven ikke en rar en ved jeg. Jeg har ikke set min mor i 2 månder nu.
Hun skriver eller ringer ik kumunnen kan heller ikke få fat på hende.
Mine 2 søskende røg op til min far. Og jeg blev boende ved mors veninde.
Men så her for 3 dage sided kom der nogle oplysninger frem om hendes fortid. (Jeg ved ikke hvad) så nu bor jeg ved min far igen sammen med mine 2 søskende.
Men jeg vil bare gerne hjem. Jeg ser nemmelig min mors veninde mer som forældre end min rigtige mor og far.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Det ser ud som om, at du er en pige, der har oplevet mange skift og mange flytninger. På den ene side, kan mange flytninger være hårdt, fordi hver flytning måske betyder, at man mister kontakten til kammerater, man er blevet glad for. På den anden side, kan det måske også gøre, at man bliver god til at få nye venner og at tingene bliver bedre. Det lyder dog som om, at du har brug for, at tingene falder til ro.
I alle disse flytninger har du så mødt en voksen, der er kommet til at betyde rigtig meget for dig. Som du selv skriver, er din mors veninde gået hen og blevet som en forælder for dig.
Du skriver, at der er kommet nogle ting frem om hendes fortid, som har gjort, at du nu bor hos din far igen. Har du selv været med til at tage beslutningen om, hvor du skulle bo? Når man er under 18, bestemmer man det ikke helt selv. Men man har ret til at blive hørt, om de ting der er vigtige for ens liv.
Det kan både være dine forældre (hvis de har forældremyndigheden) eller kommunen, der har besluttet, at du skulle tilbage og bo hos din far. Hvis kommunen har truffet beslutningen, uden at spørge dig, lyder det som om, at kommunen har lavet en fejl. Også selvom kommunen sandsynligvis har gjort det, de tænker er bedst for dig.
Har kommunen mon fortalt dig, hvorfor du skal bo hos din far? Og har de talt om, at jer børn og din far måske kan få noget hjælp til, at have det godt?
Hvis du ønsker, at komme hjem og bo hos din mors veninde, er det noget, du enten kan tale med dine forældre (hvis de har forældremyndigheden) eller med kommunen om. Hvis dine forældre siger nej, har du stadig mulighed for at snakke med kommunen. Som sagt, er det ikke noget du selv kan bestemme, men det er vigtigt at de ved, hvad du ønsker.
Har du hørt om noget, der hedder en Børne-Bisidder? Det er en voksen, som børn og unge kan tage med til møder hos fx kommunen. En bisidder kan hjælpe, så du får sagt det, du vil. Og de kan samtidig sørge for, at kommunen lytter og at dine rettigheder bliver overholdt.
BørneTelefonen tilbyder bisiddere i hele landet – du kan læse mere om dem her: https://bornsvilkar.dk/radgivning/bisidning/bisidning.
Jeg håber, at du vil kunne tale med nogen om, hvad du ønsker og har brug for. Det har du nemlig ret til.
Hvis du har brug for at snakke mere, skal du vide, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen på telefon, chat eller SMS.
Kærlig hilsen BørneTelefonen