Brev
VIGTIGT!!……
Hej bb.
Jeg er en pige på 15 år, jeg bor på sjælland, men jeg er rigtigt fra x. Vi flyttede fra x, da jeg var omkring 5 år, da min ældste søster, som er 28 år nu var indblandet i noget bande relateret noget. Hun gik rundt og lavede indbrud og slog folk ned med sin pige bande, så min mor synes vi skulle flytte for at hjælpe min søster ud af det lort hun havde lavet, så vi flyttede og min søster kom i ungdomsfængsel og bagefter kom hun ned til os på Sydsjælland.
Min far bor stadig inde i storbyen, så ham besøger jeg hvad anden weekend sammen med min søster.
Nu står vi så i den situation at vi skal flytte fra det hus vi bor i og over i noget andet. Jeg vil VIRKELIG gerne tilbage til x, men jeg gider ikke bor hos min far og min mor siger at det er for dyrt.
Jeg er ikke særlig ofte i skole, det ikke fordi jeg ikke har nogen venner, for det har jeg, faktisk mange gode venner. Men jeg er skoletræt og gider ikke rigtigt.
Jeg vil på en måde gerne flytte skole da jeg føler at min klasselærer ikke bryder sig specielt meget om mig og synes egentlig ikke jeg for den rigtige hjælp som jeg har brug for. Det er tit hvor jeg kan sidde med fingeren oppe i 10-20min hvor hun bare kigger på mig også ignorerer hin mig.
Jeg vil gerne bor i København og omegnen fordi jeg tænker at jeg måske vil få skolelysten tilbage og starte helt forfra. Her på sjælland kender alle hinanden og det er svært bare at skrifte skole og starte på ny, det har jeg prøvet, også det nye sted jeg startede vidste nogen af dem hvem jeg var, og det kan godt være en smule irriterede.
Kærlig hilsen mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Jeg tror faktisk der er rigtig mange på 15 år, der har det som dig. Du beskriver det virkelig godt. Når man er på din alder, trænger man rigtig meget til at der skal ske noget nyt. Man kan få følelsen af, at det hele bliver det samme og måske nogle gange kedeligt. Er det mon nogle ting du kan genkende? Jeg er tror, at hvis du taler med nogle af dine venner om hvordan du har det. Er der faktisk mange af dem, der kan genkende dine tanker og følelser.
Desværre er det jo sådan, at det er ens forældre der bestemmer hvor man skal bo. Indtil man flytter hjemmefra.
For din mor er der måske også meget praktik i, at beslutte hvor I skal bo. Ting som hvor hendes arbejde ligger, hvor familien bor, og hvad der er penge til.
Jeg tænker om du mon går i 9. Klasse? Hvis du gør. Så sker der jo faktisk en masse nyt næste skoleår. Om du skal i 10., gymnasiet eller noget helt andet. Du kommer i hvert fald til at møde nye mennesker, som måske også kan hjælpe lidt på det. Det kunne også være du kunne tale med dine forældre om efterskole. På den måde kommer man også lidt væk fra det hele. Hvad tænker du mon om det?
Du skriver at du føler din lærer ikke kan lide dig. Det lyder da virkelig ikke rart. Jeg tænker at det ville være en rigtig god idé at tale med en anden voksen om dets, så I kan få talt med din klasselærer om det, du mærker. Selvfølge skal din lærer ikke ignorere dig. Det er ikke ok.
Hvordan ville du mon have det med at sige det eller skrive det på intra til din lærer? At fortælle hende at du ikke synes det er ok? Det kan være hun vil begynde at tænker over det. Og vælge dig når du har fingeren oppe.
Jeg kan godt forstå hvis du synes, at det kan være grænseoverskridende at skulle tale med hende om det. Så du kunne måske også tale med din mor om, så kan hun måske skrive/tale med læreren om det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen