Brev
Veninde med problemer i familien
Hej BB!
Jeg har et problem – eller min veninde har et problem – som jeg gerne vil høre om I kan hjælpe mig med.
Min veninde er en rigtig glad og smilende tøs med krudt i røven, så man lægger derfor ikke mærke til at hun har problemer. Nu, altså lige nu, har hun så skrevet til mig at hun har været oppe at slændes med hendes forældre her i søndags. Det havde vist været ret voldsomt, og hendes far havde endt med at slå hende. Derefter måtte hun ikke få aftensmad.
Nu har hun ikke snakket med dem siden søndag, og det påvirker hele hendes hverdag.Jeg har vidst i et års tid eller noget i den stil at der i perioder har været lidt problemer derhjemme. Hendes far har haft lidt problemer med alkohol, men jeg ved ikke om det stadig er noget, og det var vist aldrig noget han selv indrømmede. Jeg har det lidt svært i denne situation, for skal jeg bare snakke med hende, eller skal voksne indblandes?
Hilsen M.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg forstår rigtig godt, at du synes det er svært at være vidne til, at din veninde ikke har det godt hjemme. Det er rigtig godt, at du har tænkt på at skrive til os og bede om hjælp, for som du selv skriver, så kan det være svært at stå med problemerne alene, både for dig som veninde men selvfølgelig også for din veninde.
Du spørger, om det kunne være en ide at fortælle det til nogle voksne, og jeg tænker, at det kunne være en rigtig god ide. Som jeg forstår det, har problemerne i din venindes familie stået på i længere tid, og hendes far har muligvis nogle problemer med alkohol. Det kunne jo tænkes, at familien ikke helt kan overskue deres problemer, og at de har brug for hjælp udefra.
I hvert tilfælde tænker jeg, at din veninde skal have hjælp. Det må være meget svært for hende, at hun er blevet slået, og at hendes forældre ikke har talt til hende i flere dage. Forældre må ikke slå deres børn, og når nogle alligevel kommer til at gøre det, tænker jeg, at det er fordi de ikke kan finde på andre måder at håndtere deres problemer på.
Tror du, at din veninde kender nogle voksne uden for hendes familie, som hun kan snakke med? Jeg tænker, at det nok er bedst, at det er en uden for familien, da nogle familier måske kan finde på at dække lidt over hinanden, når der foregår sådan noget som alkoholmisbrug og vold. Det kunne være hendes lærer, hun går til. Det kan også være sundhedsplejersken på skolen, eller måske en andens forældre. Måske dine forældre..? Det vigtige er, at det er nogle voksne, som hun har tillid til, og som vil gå videre med det.
Jeg tænker nemlig, at det måske kunne være en god ide, at kommunen får at vide, at de er en familie, som har nogle problemer. Kommunen kan gå ind og forsøge at hjælpe familien, så de kan få det bedre sammen. Det er også en mulighed, at hun henvender sig til bisidderordningen på Børns Vilkår. I kan læse om det her >>.
Alt det her handler om, hvad jeg synes, din veninde kunne gøre. Men jeg synes også, at du for din egen skyld skal få talt med nogle om det, da det heller ikke kan være rart at være den eneste, der ved noget om din venindes families problemer. Kan du mon vise din veninde det brev, du har skrevet og mit svar..? Så kan I jo tale om, hvem hun kunne tænke sig at kontakte. I er også meget velkomne til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller benytte UngeChatten, hvis I lige vil snakke lidt mere om det, før I går videre med det.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.