Veninde mangler hjælp

Hej

jeg har en veninde som ikke bliver behandlet ordentligt der hjemme og har det rigtig dårligt,

hvad gør man?

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Hvor er du bare en god og omsorgsfuld ven. Det er venner som dig, der gør en forskel. Tak for dit brev, og fordi du herigennem viser andre, hvor god en ven man kan være.

Jeg ved fra andre unge, at det er rigtig svært, når ens venner ikke bliver behandlet ordentligt derhjemme. Man kan føle et stort ansvar, fordi man måske er den eneste, der ved, hvad der sker. Man har lyst til at få hjælp til sin ven. Men måske vil ens ven eller veninde ikke have, at man fortæller det til nogen. Og har derfor bedt en om at holde det hemmeligt. Mon også din veninde har sagt det til dig?

Men, det eneste rigtige er at gøre, som du nu har gjort. At række ud efter hjælp. For det er tungt og hårdt at gå alene rundt og vide, at ens ven har det dårligt. Det er et alt for stort ansvar at bære, når man er 13 år. Samtidig er det vigtigt, at familien får hjælp.

Derfor vil jeg råde dig til at fortsætte med at søge hjælp til din veninde. Fortæl en voksen at din veninde skal have hjælp. Det kan være dine forældre, en lærer eller en helt tredje. Når en voksen ved, at et barn ikke bliver behandlet ordentligt derhjemme, skal den voksne hjælpe. De skal fortælle kommunen, at familien har brug for hjælp.

Du kan også fortælle din veninde om, at vi her på BørneTelefonen rigtig gerne vil hjælpe hende. Hun er meget velkommen til at ringe til os, så vi kan sørge for, at hun får noget hjælp.

Igen, det er så vigtigt, at du gør som du gør! Jeg håber, du får det sagt til en voksen, så din veninde kan få hjælp og du ikke skal gå med det alene.

Venlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.