Ved ikke om jeg skal sige det?

Hej jeg er en dreng på 15 år har en 2 angst diagnoser.

Jeg har det ret svært i skolen og jeg er begyndt at læse min mors beskeder, og der har hun skrevet at det er min egen skyld at jeg har det svært i skolen.

Hun har også skrevet at jeg spænder ben for mig selv og jeg lyver også selvom det hun så siger lyver for kan jeg bevise at jeg ikke for!!! Hvad skal jeg gøre?????? Hjælp!!!!!

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Du skriver, at du har det svært i skolen. Det er ikke altid nemt at gå i skole. Slet ikke hvis man har angst.

Jeg er sikker på, at du gør, hvad du kan. Både derhjemme og i skolen. Jeg tror, at du gerne vil have det til at fungere i skolen.

Det er ikke din egen skyld, at ting er svære for dig. Det handler slet ikke om, at du (eller andre) har ‘skylden’.  Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af at læse, at du ‘spænder ben for dig selv’.

Ingen spænder med vilje ‘ben for sig selv’. Tværtimod har de voksne ansvar for at hjælpe dig bedst muligt:

Du kan gå til din læge. Du skal have hjælp til din angst. Måske taler du allerede med nogen om din angst? Hvis ikke, så kan du gå til din læge. Din læge kan hjælpe dig med at få den rigtige støtte. Du kan ringe til din læge, nummeret står på dit sygesikringskort.

Du kan få hjælp af en god lærer – og måske sammen med hende eller ham finde nummeret til lægen? Du kan også lade en anden person på skolen hjælpe dig. Det er godt , hvis de voksne på skolen ved, at du kæmper med angst og har brug for støtte. Fortæl dem mere om, hvorfor det er svært for dig at gå i skole.

Du kan tale med din studievejleder om, hvordan du har det i skolen. I kunne sammen også undersøge mulighederne for, hvad du skal efter skolen. Der er mange muligheder: Efterskole, produktionsskole, 10. klasse eller noget helt andet.

Prøv at skrive et brev til din mor.  Jeg kan se, at du er gal over at blive beskyldt for at lyve. Jeg tror ikke, at din mor helt forstår, hvordan du egentlig har det. Måske kan hun bedre forstå det, hvis du skriver et brev til hende. I brevet kan du måske forklare hende, at du er kommet til at læse hendes beskeder. Du kan vælge at give hende en undskyldning i brevet, men samtidig skrive, at du er ked af at blive beskyldt for at lyve. Du kan få hjælp til at skrive et brev her: Skriv det til nogen

Du kan tale med http://Headspace  De er rigtigt gode at tale med. De kan hjælpe med mange ting. Ikke alle har nemlig en mor eller far, de kan tale godt med, selvom de prøver. Så er det en god ide, at bruge en rådgivning som Headspace, der kan du tale med den samme rådgiver flere gange.

Du har altid os, hvis der skulle opstå noget, hvor du har brug for en voksen. Men det kan vi tale mere om, hvis du ringer tlf. 116 111. Vi kan bedre hjælpe dig og komme med forslag, hvis vi ved lidt mere om dit liv og din hverdag.

Jeg tror, at du vil kunne bruge nogle af disse muligheder. Hvis noget ikke virker, så gå videre til næste mulighed. Eller prøv det samme sted flere gange, indtil du taler med nogen, som kan hjælpe dig. Du skal ikke give op.

Jeg tror, at det vil virke godt, hvis du får nogle voksne til at lytte. Du kan også vise dette brev og mit svar, hvis det bliver for svært at starte en samtale selv.

Til sidst vil jeg sige, at du ikke skal læse din mors beskeder. Men det tænker jeg heller ikke, at du gør igen. For nu har du lært, at det er en dårlig ide. De allerfleste mennesker har prøvet at begå den slags fejl – og har lært af det!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.