ved ikke om i kan hjælpe

hey BT (BørneTelefon)

mine forældre er skilt og har været det i 13 år men min far og jeg har ikke snakket sammen i næsten 2 år!

og vil rigtig gerne snakke med ham igen. må gerne for begge mine forældre, men som jeg har deet er min “PAPMOR” problemet for jeg kan ikke lig hende og hun kan ikke lig mig og har prøvet og sige det til min far men han lytter ikk :'(

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år.
Mange tak for dit brev. Først vil jeg sige at det bare er rigtig godt, at du skriver herind og jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
Du beskriver rigtig fint at du gerne vil tale med din far igen, men at din papmor er problemet.
Hvornår mon du taler med din far om disse tanker? Og er det pga. din papmor, at du ikke har talt med din far i næsten to år?
Du har ret til at se din far og det er ikke noget din papmor skal bestemme. Jeg tænker på om du måske er kommet til at føle dig lidt udenfor pga. din papmor? Mange skilsmissebørn kan godt komme til at føle at deres mor eller far er ligeglade med dem, hvis de finder en ny kæreste. Det sker faktisk i flere tilfælde, end man lige skulle tro. For både den biologiske forælder, den nye kæreste og barnet, kan det være rigtig svært at finde en ny måde at være familie på. Og det bedste man kan gøre er, at få talt med hinanden om det man synes er svært. Det synes jeg især er de voksnes ansvar, men sommetider kan det være barnet, som gør opmærksom på det.
Jeg kan forstå at du har prøvet at tale med din far, men at han ikke lytter. Men hvad med din mor? Måske kunne hun hjælpe dig lidt med at tale med ham? Hvis dine forældre ikke er gode til at snakke sammen, kan du måske spørge en lærer eller en anden voksen om, de vil hjælpe? Du har også mulighed for at bruge din initiativret. Initiativ retten giver dig som barn, mulighed for at få dine forældre til at mødes i Statsforvaltningen sammen med en fra statsforvaltningen. Her kan de tale sammen og lave aftaler om, hvordan du får mulighed for at tale med din far igen eller hvad der skal til for, at du får det bedre sammen med din far - hvis det er muligt. Der er altså ikke noget farligt i, at de får brev fra statsforvaltningen om, at de skal til møde der. Hvis det skal blive muligt kan du enten ringe til statsforvaltningen og sige at du vil bruge din initiativret eller du kan sende et brev til statsforvaltningen, så skal de indkalde dine forældre til et møde. Du kan læse mere om initiativretten og se det brev, som vi har lavet for at hjælpe med indholdet i brevet, her: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Skilsmisse.aspx
Hvis det lykkes dig at få talt med din far, kunne du spørge ham om I to kunne lave noget sammen alene en dag. Så kunne du få fortalt om, hvordan du har det og at du gerne vil tale med ham igen. Måske kunne du have lyst til at I to lavede en fast aftale om at ses.
Og husk, at du ikke behøver elske din papmor, men måske kunne I alligevel blive venner på et tidspunkt.
Jeg håber at du har kunnet bruge svaret. Du er altid velkommen til at ringe eller SMS'e til BørneTelefonen 116111, hvor der sidder en rådgiver klar til at tale med dig.
De bedste hilsner

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.