Ved ikke om der er noget at gøre – skilsmisse

Hej
Mine forældre har været skilt i nogle år nu og jeg har været en uge ved hver på skift. Jeg føler at det bliver for meget for mig, fordi jeg pakker en taske hver weekend og så tager jeg over til den ene forældre, nogle gange dropper jeg helt at pakke mine ting ud da jeg ved jeg alligevel skal pakke dem næste weekend igen jeg føler ikke jeg har et fast hjem som sådan og jeg føler knap nok at jeg når at komme ordentligt på plads før jeg alligevel skal skifte igen. Så på en måde er det blevet lige meget at forsøge at føle mig hjemme og gøre noget for det jeg føler at det bare noget jeg skal respektere, fordi hvad kan jeg gøre ved det. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Tak på forhånd:)
hilsen

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev. Du giver udtryk for, at du ikke ved, hvad du skal gøre. Dine forældre er skilt, og du fortæller, at du ikke er glad for ordningen med en uge skiftevis hos din mor og din far.

Jeg kan egentlig godt forstå, at du efterhånden finder det unødvendigt at pakke din taske ud, når du alligevel skal pakke det sammen igen efter en uge. Jeg forstår det som om, du ikke føler dig hjemme nogle steder.

Måske ønsker du, at du i stedet primært bor hos enten din mor eller far, og så kun besøger den anden?

Ud fra dit brev får jeg indtryk af, at dine forældre betyder meget for dig, og at du er bange for at gøre dem kede af det. Du fortæller, at de har været skilt i flere år.

Du fortæller, at det bliver for meget for dig at flytte rundt imellem dem. Mon dine forældre ved, hvordan du har det? Det er ikke altid, at forældre ved, hvad deres børn har brug for. Derfor er det en god at fortælle dem, hvordan man har det.

Jeg synes, du skal for fortælle dine forældre, at du synes, det er hårdt at skulle flytte hele tiden. Og at du derfor godt kunne tænke dig en ny løsning.

Hvis det er svært for dig at tale med dine forældre om det selv – eller de ikke lytter eller forstår – så er der også andre ting, du kan gøre.

Da du er 14 år gammel, så har du initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke er glad for den ordning, der er lavet i forbindelse med skilsmissen. Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på tlf. 20600550 for at få råd og vejledning.

Her hos BørneTelefonen kan du få en bisidder. Det er en voksen, der lytter til dig, og kan hjælpe med at sætte ord på dine tanker og ønsker, når du skal til møde i familieretshuset.

Det kan være rart ikke at stå alene, hvis du er bekymret for at gøre dine forældre kede af det eller starte en konflikt. Det er gratis at få en bisidder. Du kan læse mere om bisidderen her.

På vores hjemmeside kan du også læse mere om skilsmisse, få gode råd og læse breve fra andre børn med skilte forældre.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Forhåbentligt kan du samle modet til at fortælle dine forældre om dine følelser.

Det kan være med hjælp fra vores bisidder, familieretshuset eller måske har du lyst til at vise dem dit brev og mit svar? Nogle gange er det nemmere at vise noget på skrift, end at fortælle om følelser mundtligt.

Du har holdt ud i flere år med en ordning, som ikke gør dig glad. Jeg håber for dig, at I vil finde en ordning, der er mere på dine præmisser. Du er altid velkommen til at skrive til os igen, eller ringe til os på telefon 116111.

Mange varme hilsner fra
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.