Brev
Ved ikke hvad jeg skal vælge
Kære Børnetelefon
Det her er måske ike et rigtigt emne at snakke om men jeg har brug for at få noget vejledning.
Jeg går til karate i min fritid og jeg skal snart til graduering. Hvis jeg går op til gradueringen kan jeg få det brune bælte(som er meget tæt på sort. Sort er det bedste bælte).
Men samtidig som der er graduering skal jeg ud og rejse med mine bedsteforældre. Og det er en aftale som jeg har lavet med dem siden starten af september 2013. Og mine bedsteforældre har allerede planlagt hele turen og glæder sig rigtig meget til at rejse med mig.
Mit spørgsmål er at jeg ikke ved hvad jeg skal vælge.
Skal jeg tage til karate graduering og få et et godt bælte. Eller skal tage ud og rejse med mine bedsteforældre som er en aftale jeg har holdt i langt tid.
Jeg ved det virkelig ikke.
Det virker måske ikke som noget stort problem men jeg er bare i tvivl og ved ikke hvad jeg skal vælge.
HJÆLP
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng! Mange tak for dit brev. Først vil jeg sige at du har gjort dig nogle rigtig gode og flotte tanker i forhold til dit dilemma. Det er altid en svær situation at stå i, når man gerne vil flere ting på samme tid.
Det er dejligt for dig at du går til en sport som du er så glad for. Det lyder som om du bruger meget tid på din sport og er dygtig til det. Måske er det netop derfor, at du er så meget i tvivl om hvad du skal gøre?
Du virker også rigtig glad for dine bedsteforældre og det lyder som om at du gerne vil rejse med dem. Er det mon rigtig forstået? Det virker som om at det er en lidt længere rejse og at det er nøje planlagt. Det må være dejligt at have bedsteforældre som gør den slags for en men samtidig gør det jo ikke dit problem mindre. Har du mon tænkt på hvad de vil sige, hvis du ikke kan rejse med dem alligevel? Og hvordan vil du selv have det? Mon du vil fortryde bagefter?
Jeg bliver nysgerrig på om der er mulighed for at gå til den graduering til næste år? Sådan at du kan rejse med dine bedsteforældre, og samtidig også gå til den graduering, men bare først næste gang det er muligt igen? Hvad tænker du mon om det og er det overhoved en mulighed?
Har du talt med dine forældre om dine tanker i forhold til rejsen og graduering? Eller er der mon en anden voksen du kan drøfte det med? Jeg tænker det er vigtigt at du drøfter dit dilemma med dine forældre eller måske dine bedsteforældre, så i fælles kan finde frem til den løsning der vil være bedst for jer alle. Hvordan mon du synes det lyder?
Du er selvfølgelig altid velkommen til at ringe eller sms'e til Børnetelefonen på 116111 og tale mere med en af rådgiverne om dit dilemma.
De bedste hilsner BørneTelefonen.