Brev
Ved ikke hvad jeg skal gøre, vil i ikke godt hjælpe, jeg har brug for hjælp.
Hej BB.
Jeg er ikke 13 år, og vil ikke bo hjemme hos min far.
Jeg vil gerne ”bo” hos ham, men vil alligevel ikke. Lyder meget mærkeligt, og kan ikke forklare mine følelser. Det meget svært for mig. Det skal lige siges, at jeg er skilsmissebarn. Når jeg er hjemme hos min mor, er jeg så glad, ingen problemer overhovedet.
Men når jeg kommer hjem til min far igen, begynder den mørke side bare at komme mig imøde, og jeg bliver trist over de MINDSTE ting, virkelig. Det har stået på snart et halvt år nu, at jeg har det ubehageligt hver gang jeg skal hjem til ham. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Har snakket om det med min mor, hun ved heller ikke hvad jeg skal gøre.
Der er slet intet galt med min far, ved ikke hvorfor jeg har det sådan, følelsen kom bare lige pludselig. Og har bare holdt ud i så lang tid, føltes det – det føltes som flere år..er så ked af det. Også fordi jeg ikke vil gøre min far ked af det, ved at sige ”jeg vil bo hos min mor” og kan bare ikke fortælle det.
Det er virkelig kæmpe problemer, for mig, da det kan gøre mig så ked af det af og tider.
Jeg elsker min far. Han er jo i min familie, men ved bare IKKE hvad jeg skal gøre. Har virkelig brug for råd.
HILSEN Ulykkelige K
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære K
Tak for dit brev. Jeg tror, rigtig mange børn og unge kan genkende lidt af sig selv i dit brev - de vil helst bo hos den ene forælder men er også bange for at gøre den anden forælder ked af det. At føle sådan er helt almindeligt for mange skilsmissebørn – men tit noget, der er svært at fortælle de voksne. Derfor synes jeg, det er rigtig modigt, at du allerede har talt med din mor om det. Desværre kunne hun ikke hjælpe dig i første omgang– men du holder fast i, at du har brug for hjælp, og det er derfor rigtig godt, at du skriver herind, så der kan komme en god løsning for dig.
Som du skriver, gør det dig rigtig ked af det, at du ikke vil bo hjemme hos din far, når du ikke ved, hvorfor du har det sådan. Jeg vil komme med nogle bud på, hvad det måske kan handle om – så kan du jo tænke over, om det er sådan, det er for dig.
Jeg ved ikke, hvor længe det er, siden dine forældre blev skilt. Men for mange børn og unge kan det være svært, når deres forældre går fra hinanden, og hverdagen bliver ændret. Det kan være forvirrende og kan give nogle følelser og reaktioner, der kan være svære at forstå –måske kan det være det, du mærker hjemme hos din far?
Måske kan det også have noget at gøre med den alder, du er i lige nu. I den alder sker der rigtig meget. Og måske kan du – præcis som mange andre jævnaldrende piger – bedre snakke med din mor end din far om nogle af alle de følelser, der styrter rundt i kroppen på dig? Kan du genkende det?
Du har lagt mærke til, at du hos din far bliver trist over de mindste ting. Det er hverken din eller din fars skyld, men det er jo ikke rart at have det sådan – derfor må dine forældre sammen med dig prøve at finde en løsning, så du ikke skal have det sådan.
Nu ved jeg ikke, hvor længe ad gangen du bor hos din mor og din far. Men det er helt naturligt, at det nogle gange kan give god mening at ændre lidt på det – måske bare for en periode. Og dette, tror jeg godt, vil kunne gøres, uden at din far bliver ked af det.
Hvis dine forældre fx ikke bor alt for langt fra hinanden, kunne du måske i stedet få flere kortere besøg hos din far – fx et par aftener om ugen? På den måde kan I stadig være sammen i lidt mindre tid ad gangen, og måske kunne det fungere bedre for dig? Måske kunne din mor hjælpe dig med at få snakket med din far? Eller måske kunne du vise din far dit brev sammen med mit svar, så han kan se, at han ikke gør eller har gjort noget forkert, og at det her handler om at finde en løsning, I alle trives med?
Til slut vil jeg fortælle dig, at alle skilsmissebørn har det, der hedder initiativret. Hvis du ikke rigtig synes, at dine forældre lytter til dig, så har du mulighed for at fortælle Statsforvaltningen, hvor du helst vil bo. Statsforvaltningen vil så sammen med din mor og far overveje, om der er nogle af aftalerne om dig, der kan ændres. Du kan kontakte Statsforfatningen på Børnenes Skilsmissetelefon på 20600550. Hvis du vil vide mere om initiativretten, kan du læse mere her: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse-initiativret-b%C3%B8rn.
Jeg håber, du kan bruge nogle af mine ideer, og jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke fremover. Hvis du har brug for flere råd eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 – vi har også SMS og chat.
Kærlig hilsen BørneTelefonen