ved ikke hvad jeg skal gøre

de sidste 2-3 uger har jeg været syg, og mine forældre siger hele tiden at jeg skal til lægen, men jeg er bange for at gå til lægen, da jeg har sår fra cutting over hele min krop, og jeg gør det stadig.

Mine forældre ved ikke noget om det, og hver gang jeg er syg, går jeg i skole alligevel, da jeg ikke vil have at de skal blive mistænksomme.

Jeg går ikke til psykolog, og ved derfor ikke hvad jeg skal gøre.

Plz hjælp.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tak for dit brev!

Når du er bange for at gå til lægen, selvom du er syg og ikke vil gøre dine forældre mistænksomme, handler det mon så om, at du er nervøs for, hvordan dine forældre vil reagere på, at cutter og arrene??

Der er mange, der har svært ved at fortælle om, at de cutter, fordi de ikke vil gøre deres forældre kede af det, og fordi de nogle gange også føler, at det er lidt skamfuldt at cutte. Nogen gange kan man også være bekymret for om der er hjælp at få. Ofte ved man jo, at det ikke er godt – og at det faktisk kan være farligt.

Men det betyder ikke, at man så, helt af sig selv, kan stoppe med det fra den ene dag til den anden. For ofte ligger der nogle svære følelser bag, som man ikke rigtigt har fået talt med nogen om.

Selvom det er svært, kan du så forestille dig, at du kan få åbnet lidt op over for dine forældre, så du ikke skal gå med det hele selv? Måske er det lidt lettere at overskue, hvis du beslutter dig for at tale med én af dine forældre? Det kan være, at du har du lyst til at skrive noget ned, så enten din mor eller far kan læse det? Nogle gange kan det gøre en svær samtale en lille smule lettere.

Du nævner også selv en psykolog, så du fornemmer nok, at det kan hjælpe at tale med nogen, hvis man tumler med nogle svære ting. Måske kan en af dine forældre gå med dig til lægen, så I kan finde ud af, om nogle psykologsamtaler vil være godt for dig? Du har også mulighed for selv at få en tid hos lægen eller ringe og snakke med lægen.

Måske er der en veninde, du kan snakke med om cuttingen eller de tanker eller følelser du går med? Måske har veninden mod på at hjælpe dig med at snakke  med dine forældre, hvis du har svært at skulle starte samtalen alene? Hvis det var din veninde, der kom til dig og fortalte om et problem...hvad mon du så ville gøre for at hjælpe hende? Måske kan du bruge det til at se det lidt udefra...?

Inde på  http://www.lmsselvskade.dk er der information om selvskade, f.eks. cutting. Hvis du har lyst, kan du læse om det og få rådgivning samt læse andres historier om selvskade. Forældre har også mulighed for at rådgivning. Nogle gange kan det være rart at vide, at man ikke er alene om at have det sådan, som du f.eks. har det lige nu.

Det er måske ikke det, man har lyst til at høre, når man ikke har lyst til at skulle fortælle nogen om cuttingen, men det bedste, man kan gøre for sig selv, er at tale med nogen om det. Nogle gange har man brug for hjælp til at komme ud af noget svært.

Jeg håber, at mit svar har givet dig mod på at åbne op og tale med nogen, som er tæt på dig. Det virker også til, at du selv tænker at snakke med nogen - fx en psykolog så du kan få støtte til at slippe cuttingen og de følelser, der ligger bag den.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.