Ved ikke hvad jeg skal gøre.

Hej,

jeg håber i kan hjælpe mig. Min mor har i mange år haft ondt i ryggen, hun har ikke rigtig kunne gå, så hun har siddet meget i kørestol. Min far blev senere alkoholikere, men han har ikke drukket i 3 måneder nu.

Jeg har en tvilling søster som går på efterskole. Hun har nu været mobbet i et halvt år. Hendes efterskole ligger 2 timer væk, så det er ikke så nemt at hjælpe hende. Hun bliver mobbet med hun er for billig fordi hun var sammen med 1 dreng. Hun er begyndt at skærer i sig selv, og hun er ked af det hele tiden.

I den her weekend da hun kom hjem, var vi ude ved vores far, og der var ikke rigtig noget. Men så mandag kom vi hjem til vores mor. Vores onkel (På vores mor´s side) har for 2 dage siden fået hjertestop. Og skal i næste uge have 3 by pass operationer. Min mor er derfor meget ked af det.

Men da min søster så skulle ned på efterskolen i dag, kom de op og skændes, fordi min søster ikke ville afsted. De råbte og skreg af hinanden, jeg gik derfor ud og sagde de lige skulle gå væk fra hinanden.

Da de så skulle til afsted kom min søster grædende ind på mit værelse, og sagde hun ikke gad afsted.

Hvad kan jeg gøre?

For min søster for at støtte hende i hendes problemer, hvordan snakker jeg med hende?

Hvordan kan jeg hjælpe min mor?

Håber i kan hjælpe mig

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige,

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet og har haft overskud til det. Jeg kan godt læse, at der er mange ting i din familie, som er svært for dig lige nu. Din mor og søster er heldige at have én som dig, der tænker så meget på, hvordan du kan hjælpe dem. Jeg kan godt forstå, at det er hårdt for dig. Det er tit rigtigt svært at være den, der står ved siden af og ser på, at dem, man holder af, har det dårligt.

Du spørger, hvad du kan gøre for at støtte din søster. Jeg tænker, at det er den helt rigtige måde af dig at tænke. Nemlig at du skal være en støtte for din søster, og så skal der voksne til at hjælpe hende, så hun kan få det bedre og få hjælp til at holde op med at skære i sig selv. Kunne du mon opmuntre din søster til at snakke med hendes kontaktlærer på efterskolen om, hvordan hun har det? Lærere på efterskoler er vant til, at eleverne i perioder kan have det svært. Men det er vigtigt, at de ved, at din søster ikke har det godt lige nu for at kunne hjælpe hende og få lagt en plan for hende.

Selvom din mor har meget at tænke på lige nu, så er det også hendes ansvar at fortælle skolen, at din søster har brug for lidt mere støtte i en periode, til hun får det godt igen. Hvis din mor synes, det er svært, kan du foreslå hende at ringe til ForældreTelefonen på telefonnummer 35 55 55 57, hvor hun kan få råd og vejledning til de problemer, som I har i familien lige nu.

Jeg kan godt - som dig – forstå, at det er svært for din mor, når din søster er ked af det, og din onkel skal have en operation. Måske kunne det være en hjælp for dig og din mor at snakke om, at det er svært for jer alle sammen. Det kan nogle gange hjælpe at sige højt, at man er ked af det. På den måde kan I få talt sammen om alt det svære, men måske også om alt det gode, der er i jeres liv og som i værdsætter -  mens I arbejder på at få det bedre sammen. Måske kunne I aftale at gøre noget sammen for at holde lidt fri fra alt det triste. Det kunne være at gå/køre en tur og spise en is, se en film sammen, tage på skovtur, tage til vandet, planlægge en udflugt i en park, lave pandekager sammen eller noget helt andet.

Det er også vigtigt, at du passer på dig selv, og at du har nogle voksne at snakke med om, hvordan du oplever det hele lige nu. Kender du en voksen, som du har tillid til, en lærer, en venindes mor, et familiemedlem eller en anden voksen, som det kunne være rart at tale med? Måske kunne du også starte med at ringe til BørnTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig. Det er gratis, og du kan være helt anonym.

Jeg håber, du kan bruge svaret.

Ønsker dig alt det bedst fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.