Brev
var lige ved
hej jeg er en pige på 12 år og jeg har næsten begådet selvmord.
det starter med at jeg er kloset, har ikke gode karakter i skolen og kan ikke gør noget rigtig
og nor min mor siger øge navne til mig føles det som om at hun siger at jeg er en skændsel og at jeg ikke byte eksister.
og en dag da jeg var i bad og skule barbere mig faldt barberbladet ud
jeg tog det op og så kom der alle de dårlige der var sket i mit liv
jeg begyndte at græde og sat mig ned og kigget på barberbladet og så på min arm jeg sat barberbladet på min arm og kørte den hen af min arm men ikke så hørt
så jeg fik en streg og det bløde lidt og så sat jeg den der hen igen og skule lige til at og bar rive det ned i mig men så var der nådet oppe i mit hoved der sag stop
jeg rejste mig op og sat barberbladet på iden og lage det op på hylen vil godt have hjælp hurtigst muligt ved ikke vor nor jeg ikke er i live mere
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Hvor er det altså bare godt, at du skrev herind! Det er nemlig rigtig vigtigt, at man ikke går alene rundt med alle de svære følelser. Jeg vil meget gerne give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre.
Jeg kan se i dit brev, at du bliver rigtig ked af det, når din mor kalder dig øge-navne. Ved din mor, hvordan du får det, når hun kalder dig øgenavne?
Det kan være, at din mor tror det er sjovt og at hun slet ikke lægger mærke til, hvad det gør ved dig.
Så hvis det overhovedet er en mulighed, synes jeg, at du skal fortælle din mor, hvordan du får det, når hun kalder dig øge-navne.
Måske kunne du vise hende dit brev her til Brevkassen? For i brevet er du nemlig rigtig god til at fortælle, hvordan du har det.
Du fortæller, at du ikke får gode karakterer i skolen. Alle behøver selvfølgelig ikke få gode karakterer. I virkeligheden har vi alle nogle ting, vi er gode til, og nogle ting, vi har sværere ved. Du er fx god til at skrive breve. Og du er faktisk også ret god til at mærke efter, hvordan du har det og at bede om hjælp. Alt det kan jeg se bare ved at læse dit brev. Det er nogle rigtig vigtige ting at være god til.
Måske er det fordi, at du har haft masser andet at tænke over, at det har været svært at følge med i timerne? Det er alt sammen helt naturligt.
Måske findes der på skolen en sød lærer, som du kunne snakke med? Måske kunne I snakke om det, der skete med barberbladet? Eller måske kunne en lærer hjælpe dig med at snakke med din mor, hvis det er svært?
På skolen findes der også en sundhedsplejerske, som er ret god til at tale med børn og unge om alt muligt. Måske var det en mulighed?
Jeg håber, at du har fået nogle idéer, du har lyst til at prøve af. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe. Vi har åbent alle dage, fra 11 til 2 om natten.
Kærlig hilsen BørneTelefonen