var lige ved

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12

Hvor er det altså bare godt, at du skrev herind! Det er nemlig rigtig vigtigt, at man ikke går alene rundt med alle de svære følelser. Jeg vil meget gerne give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre.

Jeg kan se i dit brev, at du bliver rigtig ked af det, når din mor kalder dig øge-navne. Ved din mor, hvordan du får det, når hun kalder dig øgenavne?

Det kan være, at din mor tror det er sjovt og at hun slet ikke lægger mærke til, hvad det gør ved dig.
Så hvis det overhovedet er en mulighed, synes jeg, at du skal fortælle din mor, hvordan du får det, når hun kalder dig øge-navne.

Måske kunne du vise hende dit brev her til Brevkassen? For i brevet er du nemlig rigtig god til at fortælle, hvordan du har det.

Du fortæller, at du ikke får gode karakterer i skolen. Alle behøver selvfølgelig ikke få gode karakterer. I virkeligheden har vi alle nogle ting, vi er gode til, og nogle ting, vi har sværere ved. Du er fx god til at skrive breve. Og du er faktisk også ret god til at mærke efter, hvordan du har det og at bede om hjælp. Alt det kan jeg se bare ved at læse dit brev. Det er nogle rigtig vigtige ting at være god til.

Måske er det fordi, at du har haft masser andet at tænke over, at det har været svært at følge med i timerne? Det er alt sammen helt naturligt.

Måske findes der på skolen en sød lærer, som du kunne snakke med? Måske kunne I snakke om det, der skete med barberbladet? Eller måske kunne en lærer hjælpe dig med at snakke med din mor, hvis det er svært?

På skolen findes der også en sundhedsplejerske, som er ret god til at tale med børn og unge om alt muligt. Måske var det en mulighed?

Jeg håber, at du har fået nogle idéer, du har lyst til at prøve af. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe. Vi har åbent alle dage, fra 11 til 2 om natten.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.