Vægt og mad – Men bare MAD.

Hej

jeg er 15 år

og siden sidste uge er min mor begyndt at gå ud hver aften for at hente mad som er blevet smidt ud i en container fra et supermarkedet.

Datoen er altså udgået på alle ting hun tager derfra. Jeg er lidt usikker på at leve sådan. Alt hvad jeg finder er datoen udgået på.

Jeg vil gerne leve et sundt liv, men ved ikke hvad jeg skal stille op med det der at hun tager madvare hvor datoen er udgået.

Har spurgt hende om det kunne spises og hun sagde Ja.

Ender jeg op med madforgiftning eller lignende senere? Er kun 15.

PS. Hvis der er mug så smider hun det ud. Men jeg mener ikke at bare fordi der ikke er mug på skal man spise noget hvor datoen er gået..

Vil gerne have hjælp af en som kan forklare mig hvad jeg skal sige til min mor eller lignende tak.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du kan føle dig usikker på at spise mad, som er gået over datoen. Jeg tror, at de fleste madvarer godt kan holde sig længere end den dato, der står på pakken, men det kommer selvfølgelig helt an på, hvad det er.

Hvis det er friske råvarer som kød og fisk, tror jeg ikke, at det er en god ide at spise det, når det er blevet for gammelt, så kan man nok godt få ondt i maven. Mon ikke også at din mor godt ved det? Hun går jo nok efter de madvarer, som hun mener, at I godt kan spise. Madforgiftning kan man få af friske madvarer, som er blevet for gamle, som feks. fisk eller kød eller æg. Det viser sig nogle få timer efter man har spist det dårlige mad, så det er ikke noget, du pludselig får engang ud i fremtiden.
Gad vide hvorfor din mor er begyndt at skaffe mad på den måde? Er hun mon blevet arbejdsløs eller lignende? Jeg tænker også på, om hun mon har forsøgt at få hjælp til at klare jeres daglige behov? Hun kan jo evt. henvende sig til en sagsbehandler i kommunen, hvis hun ikke har penge til at give dig mad. Måske kunne du spørge hende, om hun har undersøgt alle muligheder for at få økonomisk hjælp?

Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale mere direkte med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.