Brev
Vågner tit
Hej
jeg er 10 år og kan nogle gange ikke sove eller så vågner jeg
jeg er bange for at gå ind i stuen hvor mine forældre er for vis jeg ikke kan sove så er jeg vågen indtil kl 10:00 og vis jeg vågner vågner jeg sent
vil i plz hjelpe
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 10 år.
Jeg kan godt forstå, at du er rigtig frustreret over, at du ikke kan sove om natten.
Det kan være hårdt, når man ikke kan sove om aftenen og natten. Mon der er nogen særlig grund til, at du ikke kan sove? Jeg tænker om du måske har mareridt, om du ligger og tænker på noget bestemt, eller om du simpelthen bare ikke er træt?
De fleste mennesker oplever engang imellem ikke at sove. Det er der ikke noget farligt ved - men det kan være godt at tænke lidt over, om det skyldes noget bestemt.
Hvis du begynder at tænker over, hvorfor du mon ikke kan sove, kan det være, at dine forældre kan hjælpe dig? Du skriver i dit brev, at du ikke har lyst til at gå ind til dine forældre, hvis du ikke kan sove, eller vågner sent, og jeg bliver nysgerrig på, hvad det mon skyldes?
Måske er du bange for, at de bliver sure, fordi de synes du skal sove?
Måske tænker du, at de alligevel ikke kan hjælpe dig?
Uanset hvad, så tænker jeg, at det ville være rigtig godt for dig, hvis du kunne tale med dem (eller en af dem) om det.
Det kan måske være, når I sidder og spiser aftensmad. Så kan du fortælle, at du den sidste tid har haft rigtig svært ved at sove om natten. Og høre om de har nogle gode råd til, hvad du kan gøre?
Du kan også vise dem dit brev og mit svar. Så behøver du ikke forklare så meget.
Derudover tænker jeg, at det måske kan være en hjælp, at du bevæger dig i løbet af dagen. Måske gør du allerede det?
Men hvis ikke du dyrker noget motion, kunne du måske prøve det? Man bliver mere træt, hvis man også har brugt kroppen.
Måske det også bare kunne være at gå en tur efter I har spist aftensmad, så kunne du måske tage din mor eller far med? Måske du kan gå en lille tur selv? Det kan i hvert fald hjælpe på trætheden, hvis man sørger for at gøre kroppen fysisk træt.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine råd, så du kan få sovet ordentligt igen.
Du må også gerne ringe til os på 116111, hvis du har lyst til at snakke mere om det.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen.