Brev
Utryg
Hej BørneTelefonen.
Jeg skriver fordi at jeg føler mig vildt utryg og elsket i min familie.
Jeg kommer hjem efter skole, og bliver råbt i ansigtet hvis jeg ikke gøre noget rigtigt eller præcist som min mor vil have det. Jeg hader at komme hjem efter skole og se min mor.
Hver dag jeg kommer hjem fra skole skal jeg støvsuge, vaske gulv, borde og rydde mit værelse op. Jeg vil bare gerne prøve at komme hjem og slappe af uden råberi.
Jeg får hovedpine ret tit af min mor også fordi jeg hele tiden bliver ked af det og græder. Jeg har også ondt i hovedet nu.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år
Det er ikke ok, at du føler dig utryg i din familie. Det må være rigtig svært at gå rundt med den følelse. Derfor er det godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Jeg håber meget, at jeg kan give dig nogle råd til, hvordan du kan trives bedre sammen med din familie.
Du skriver, at du hver dag bliver råbt i ansigtet af din mor, hvis ikke du gør tingene rigtigt eller på hendes måde. Det må være rigtig ubehageligt og er heller ikke i orden. Jeg kan godt forstå, at det føles utrygt. Det er faktisk sådan, at alle børn og unge i Danmark har ret til at føle sig trygge og have det godt derhjemme.
Derudover skriver du, at du hver dag skal støvsuge, vaske gulv mm. Det kan være godt at deltage i de huslige pligter derhjemme, men som barn har du også ret til fritid og til at deltage i aktiviteter. Derfor skal det være sådan, at du har mulighed for fritid og tid til at slappe af.
Jeg bliver lidt nysgerrig på, om din mor også kan være i godt humør og være sød og rar over for dig? Hvis du oplever det, kunne det måske være et godt tidspunkt at få talt med din mor omkring, hvordan du har det og føler, når hun råber ad dig?
Hvis det er svært for dig at tale med hende omkring det, kunne det også være en mulighed at vise hende dit brev – og mit svar. En anden ide kunne være, at du skriver ned, hvad et godt og trygt hjem er for dig. Så kunne I med udgangspunkt i det få talt om, hvad I hver især kan bidrage med, så I får talt bedre sammen.
Måske kan du sige, at det ville være rart, at din mor kunne spørge dig om; hvordan er din dag gået, har du lektier for eller andre ting, som gør at du kan blive tryg. Måske ville det hjælpe, hvis hun “bare” kunne sige tingene mere stille og roligt. Måske kunne du starte med sige, hvordan din dag har været eller sige; “hej mor, hvordan har din dag været”. Det kunne måske bryde det, at hun begynder på at råbe?
Kunne I sammen lave en plan over de ting, som du skal lave. Det kunne være pligterne, lektier, fritid og være sammen med venner. Måske bliver det mere tydeligt, at der også er andre ting i dit liv end pligterne derhjemme?
I dit brev beskriver du din mors daglige råberi, og du bliver ked af det og får hovedpine. Jeg kommer til at tænke på, om der er andre i din familie, som du bedre kan tale med? Måske din far eller en søster eller bror? De kender både dig og din mor godt og kan måske også hjælpe dig med at tale med din mor, så det kan blive rart at komme hjem? Det kan også være en anden voksen, som du snakker godt med – måske en lærer? Det er vigtigt, at du får hjælp til at få det godt og være tryg.
Din lærer kan også hjælpe dig med at få hjælp derhjemme. Din lære kan snakke med din mor om, at du ikke har det godt med at blive råbt af. Man kan fx få rådgivning af en familierådgiver i kommunen om, hvordan man tale godt sammen, så det er trygt at komme hjem. Det tænker jeg kunne være en hjælp for dig og din familie.
Det fylder rigtig meget for dig, og derfor er det rigtig vigtigt, at du får delt og får luft for dine tanker. Det kan også være, at du har nogle venner, du kan dele med. De oplever måske lignende hjemme hos dem. Så kan I sammen få luft for jeres frustrationer og hjælpe hinanden til at se situationen med andre øjne.
Jeg håber mit svar har hjulpet dig et skridt videre på vejen og givet dig nogle ideer til, hvordan du kan komme videre. Du er altid velkommen til at kontakte os på 116 111 eller på sms eller chat. Her sidder der altid en voksen parat til at hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen