Brev
Utrog?
Hej,
Jeg er en pige på 16 år og jeg er bange for min far er min mor urtog,
Tidligere idag da han ringede til mig for at høre om jeg har oppe kunne jeg høre han sad i bilen da jeg kunne høre “tik-lyden” når man drejer, og jeg synes nok det var mærkeligt at han var ude at køre i arbejdstiden da alle hans møder enten er på hans arbejdsplads eller over Skype og det var for tidligt til at han var på vej til frokost, desuden har de også kantine på stedet, men så tænkte jeg ikke mere over det.
Så da jeg ringer tilbage 15 min efter tager han den ikke men ringer tilbage en 2 min efter – og det er aldrig sket før, endten svare han med det samme ellers skriver han “sidder i møde, ringer senere” jeg har aldrig før oplevet noget i middten. Da han svare er han helt forpustet og jeg kan simpelthen ikke få det til at hænge sammen at første opkald er fra bilen og andet opkald er han forpustet? Han er ikke løbet efter noget tog for han har jo bilen, og på hans arbejdsplads har de elevatore og desuden bliver man ikke SÅ forpustet af at gå på trapper?
Nu ved jeg ikke om det bare er mig der er paranoid eller om jeg faktisk hørte en dame i baggrunden, men jeg synes jeg hørte en der sukkede.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, for hvis jeg siger noget til ham og det ikke passer vil jeg skabe kæmpe drama og jeg ved han ville blive knust over jeg nogensinde kunne tro sådan noget om ham, men på den anden side kan jeg slet ikke se ham i øjnene for jeg ved ikke hvad jeg skal tro om ham og hvad han laver…
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Når man først har fået en idé om, at der kunne være noget på færde, kan det være svært at slippe tanken igen. Som du skriver, kan man måske pludselig se alle mulige tegn på, at det er sket.
Der kan være forskellige grunde til, at man har en mistanke om sådan noget, og én af grundene kan være, at man måske er lidt bekymret for, at det kunne ske. Det er ikke altid, at man selv er helt klar over, at det er noget, man går rundt og egentlig kan være lidt bekymret for. Men der er i hvert fald mange, der i perioder er bekymrede for, om deres forældre skal skilles. Eller at den ene forældre gør den anden ked af det. Eller at der sker noget, der “ødelægger” den familie, man har. Jeg ved ikke, om du måske kan genkende nogle af de tanker?
Når der er noget, man er bekymret for eller frygter, kan man i hvert fald godt komme til at være ekstra opmærksom på selv de mindste signaler, der kunne være udtryk for, at ens mistanke er sand. På den måde er det ikke sikkert, at de tegn, du har oplevet, nødvendigvis betyder, at din far er utro. Men jeg kan selvfølgelig heller ikke sige, at han ikke er.
Jeg tænker dog, at der kan være mange forklaringer på, hvorfor din far var ude at køre den dag, og hvorfor han var forpustet anden gang, du ringede. Selvom du har en fornemmelse af, at din far kunne have gang i noget, kan det være svært at vurdere ud fra den ene situation.
Hvis du bliver ved med at have det som om, at der er noget, din far ikke fortæller, kan du prøve at spørge ham, hvis det sker igen – og hvis du har lyst. Du kan f.eks. spørge, hvorfor han er ude at køre bil eller hvorfor han er så forpustet. Måske er der nogle rigtig gode svar på spørgsmålene?
Det kan også være, at det fylder så meget for dig, at du har brug for at tale med nogen om det. Hvis du ikke har lyst til at tale med din far, kan det være, at du har lyst til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen (på nummer 116 111) eller skrive til os på Chatten. Vi vil i hvert fald gerne snakke mere med dig om dine tanker og bekymringer, hvis du har brug for det. Det kan også være, at du har en veninde, der er god at snakke med? Eller også har du måske brug for at snakke med din mor?
Hvis du ikke har lyst til at starte med at sige, at du har en mistanke om, at din far er utro, kan du måske sige, at du er bange for, at dine forældre går fra hinanden – at det faktisk er noget, du bekymrer dig om. Når man deler sine bekymringer og tanker med nogen, bliver det tit lidt lettere at være i – og nogle gange forsvinder ens bekymringer. Det kan også være, at du faktisk kan snakke med din far – hvis du f.eks. ikke starter med at sige, at du er bekymret for, om han er utro, men i stedet taler med ham om, at du bekymrer dig over, hvordan det går med ham og din mor.
Hvis gerne vil tale med en af dine forældre, men har brug for at snakke med nogen om, hvad du kan sige, er du også meget velkommen til at SMS’e, ringe eller logge på Chatten hos os.
De bedste hilsner
BørneTelefonen