Brev
Utro
Hej
Min bedste vens far er utro med en anden kvinde de skriver sammen og sender billeder. Hvad skal hun gøre, hun er bange og forvirret, hun vil gerne sige det til sin mor, men hun er også meget bange for at hendes far bliver voldelige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årige pige
Mange tak for dit brev. Det er et virkelig ubehageligt dilemma din bedste ven står i. Det må være hårdt for hende, at have den viden om sin far. Så det er godt med en ven som dig til at støtte sig op af.
Hvis hun frygter at hendes far bliver voldelig, hvis hun fortæller hvad hun ved, kan jeg sagtens forstå, at hun tøver med at sige noget. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om faren tidligere har været voldelig, siden hun er bange for at det skal ske? Hvis det er tilfældet, må du endelig sige at hun skal kontakte os! Ingen børn eller unge skal leve med voldelige forældre.
Det er ikke nemt, når man som din veninde, opdager, at den ene forælder sårer den anden, ved at være utro. For det er selvfølgelig en viden, der påvirker din venindes syn på sin far. Og i sidste ende også hele deres familie.
Det er, for det meste, et meget stort tillidsbrud overfor familien, når man vælger at have en affære og være utro. Nogle voksne, lever i et såkaldt “åbent forhold”, hvor de har aftaler med hinanden om, at man gerne må ses med andre og have et forhold til dem.
Det ved jeg selvfølgelig ikke, om din vens forældre har. Men uanset hvad, så kan det stadig være svært at vide som barn, hvordan man forholder sig til det.
Jeg ved jo ikke hvordan hun har opdaget det. For det betyder også lidt, synes jeg.
Har hun måske komme til at tjekke sin fars telefon, uden at han ved det? Eller har han været uforsigtig med at skjule det for hende, så hun ikke har kunne undgå at opdage det? Eller har han måske fortalt hende om det? Hvis hun har låst sig ind på telefonen uden at faren ved det, kan det naturligvis også påvirke hans reaktion.
Som jeg ser det er der et par forskellige muligheder.
En mulighed er, at din ven er ærlig og fortæller sin far hvad hun ved. Medmindre der som sagt er tale om at far tidligere har været voldelig – så synes jeg, hun skal overveje en af de andre løsninger, jeg kommer til at foreslå.
Men hvis hun kan finde mod til at fortælle sin far, hvad det gør ved hende at gå med den viden, vil det være godt. Måske gør det hende ked af det på hendes mors vegne? Måske bliver hun virkelig vred på sin far, over det tillidsbrud, der kan ligge i at være utro? Der kan være mange følelser. Og måske faren har en forklaring, som ingen af os havde regnet med. Det er ikke til at vide.
Hun kan fortælle at hun har det dårligt med at han gør sådan, og bede ham stoppe.
Men det er også en mulighed, at hun fortæller det til en anden voksen i familien, som hun stoler på. Det kan måske være en bedsteforælder, en moster eller en helt tredje. En der kan hjælpe hende med at få snakket med sin far og mor. En der kan hjælpe hende med, at få talt om det.
Jeg håber din veninde finder en god løsning på det hun går og bekymrer sig om. Det er bestemt ikke rart, at være i sådan et dilemma. Fortsæt endelig med at være der for hende, som du er lige nu. Det har hun helt sikkert brug for.
Du kan fortælle hende, at hun kan ringe eller skrive ind til os på 116 111, så kan vi snakke med hende om, hvordan hun har det og hvad hun kan gøre, hvis hun stadig er i tvivl. Vi sidder klar til at lytte.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen