Utilpas i eget hjem

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du Tak for dit brev. Nøj, jeg kan godt forstå, at du synes det er en svær situation. Det lyder til, at du er ved at være fyldt op på flere områder. Det er godt, at du kan mærke efter, hvordan du har det, og at du reagerer på det ved at skrive herind – det er så flot gjort. Det kan være svært at finde frem til, hvad man skal gøre, når man synes det er svært derhjemme. Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du på en måde oplever at stå med dine tanker alene. Er det mon rigtigt forstået? Det lyder som en værdi for dig, at familien er et rart og trygt sted, med god stemning og hvor man kan være sig selv. Det er en rigtig god værdi at have, og det er faktisk også meget vigtigt at have det godt i sin familie, når man er barn. Jeg har delt svaret op for at gøre det mere overskueligt for dig, da det er ret langt. Det håber jeg er okay.    Forhold til forældre: Når jeg læser dit brev, skriver du om forskellige hændelser, hvor I kommer til at diskutere eller har familiemønstre, som du ikke synes er rare.   Det lyder til, at din mor ikke altid har overskud til de ting, som du godt kunne tænke dig. Du skriver, at din mor nogle gange går ned for at hente mad og så op på deres soveværelse for at være for sig selv. Jeg tænker, om du har talt med dine forældre om, at du synes, det kunne være hyggeligt, hvis I alle spiste sammen? Det kan være, at dine forældre slet ikke har tænkt over, hvordan det opleves for dig. Det kan være sådan, at man sommetider føler, at man selv har et ansvar for, at det hele bare forløber og kører som det skal i ens familie. Det kan føles som et enormt ansvar, hvor man på en måde går på ’listesko’, for at behage andre. Jeg ved ikke, om du har oplevet at have det på den måde? Det er faktisk sådan, at det er dine forældre, der skal holde styr på jeres familie og have overskuddet til at kunne skabe gode rammer. Du er barn, og derfor skal dit ansvar ikke være det samme, men mere handle om, hvordan du selv agerer og tager del i hjemmet. Hvad tænker du mon om det?   Du skriver, at der er en psykolog tilknyttet til din familie. Nogle gange kan det være nødvendigt at få hjælp udefra, så familiemønstret kan blive anderledes og det kan i den sammenhæng være en god ide med psykologkontakt. Hvis psykologen er tilknyttet hele jeres familie kan I jo tale om, hvordan I er sammen derhjemme og hvilke rammer I har. Hvis du selv har samtaler, kan du få fortalt om, hvordan du har det i hjemmet og få hjælp fra psykologen. Hvis din familie ikke synes, det fungerer lige nu med psykologen, så er en mulighed at henvende sig på Familiecentret i kommunen. Man kan først henvende sig anonymt og få råd og vejledning. Derudover kan man også nogle gange få samtaleforløb alt efter ens situation.Du skriver, at der kan opstå diskussioner, når din far og dig laver lektier. Vil det mon være en mulighed at tale med din far om, hvordan I kan lave lektier sammen uden, at I kommer op at skændes? I kan for eksempel have ”time-out”, hvis nu en af jer bliver lidt sur. Så kan I lige tage en pause, inden I går videre. Hvad tænker du om det og hvad kunne ellers hjælpe? Du skriver om udenlandsophold eller at tage på efterskole. Efterskoler giver ofte en hel masse oplevelser, som er med til at udvikle én personlig. Mange synes det er rart at komme væk for at prøve noget helt andet og ”stå på egne ben”. Det er sådan, at der ofte er mulighed for at søge om økonomisk støtte til efterskoleophold. Det er noget, som dig og din familie kan undersøge nærmere. Der er også efterskoler, hvor man kan fordybe sig i enkelte fag eller få hjælp i fag, som man finder svære. Der er nemlig mange forskellige former for efterskoler.
Forhold til søstre Jeg kan godt forstå, at du ikke synes det er rart, når dine søstre taler sådan, som du skriver i brevet, og prøver grænser af. Hvis din midterste søster prøver grænser af og du kan mærke, at det bliver for meget for dig, så er en mulighed for eksempel, at du går ind i det rum dine forældre er i eller op på dit værelse frem for at blive fysisk overfor din søster. Vil det mon være en hjælp? Derudover prøver mange mindre søskende også grænser af, måske for at få en bestemt reaktion fra dig. Det kan nogle gange være godt at huske sig selv på. Nogle gange kan man som den ældste tænke, at man skal opdrage på sine søskende. Men det er faktisk dine forældres opgave. En ide kan være at tale med dine forældre om det, uden at dine søstre er der. Det er vigtigt, at det ikke bliver en snak om skyld, hvor I går i forsvarsposition, eller at I kommer til at diskutere din del i det. Men du kunne sige til dem, at du bliver ked af, at de opfører sig sådan overfor dig, og at du ikke bryder dig om det. Det vil være godt, hvis I taler på et tidspunkt, hvor I ikke lige har skændtes, for så kommer det hele let til at omhandle personlige ting og ikke, hvad I i fællesskab kan gøre. I kunne fx alle i familien tale om sproget i hjemmet eller lave bestemte regler for, hvordan man er sammen hjemme hos jer. Hvordan tror du, det ville være?

Det er godt, at du har fundet en sportsgren, som du kan lide, og hvor du kommer lidt væk hjemmefra og får vendt tankerne over på noget andet. Det kan gøre, at man lige får lidt luft for det, som ellers fylder og at man på en måde kan være en anden i det tidsrum. Jeg tænker, at det kan være godt med nogle faste aftaler eller aktiviteter om ugen, hvor du kommer hjemmefra. Så kan det også være, at du får det anderledes med din familie, når du er hjemme. Hvis du ikke kan blive ved med at gå til ridning, så kunne en mulighed være at gå til en anden sportsgren.   Du kan også ses med dine veninder eller venner efter skole, og lave hyggelige ting sammen med dem. Hvem ville være gode at ses med og hvad kunne være hyggeligt at lave? Måske har du andre fra din familie tæt på hjemmet, som du også kan besøge en gang imellem, både med dine søstre, men også bare dig, hvor du kan være dig selv og få talt om de ting, som du har lyst til at tale om. Hvem i din familie ville være gode at besøge? Det kunne for eksempel være bedsteforældre, en moster eller andre.

Jeg håber, at det her svar kan hjælpe dig med din situation. Hvis du har brug for at tale videre om det, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Du vil være helt anonym, når du ringer, dvs., at vi ikke ved, hvem du er, når du ringer ind.   Mange hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.