Brev
Uretfærdig arrig på mine veninder eller?
Kære brevkasse,
Jeg er nu 15 år og Jeg har, da jeg var lidt yngre (1. klasse – 6. Klasse) ofte blevet slået i bagenden som for at føle afsky, krænkelse og skam (ikke nødvendigvis smerte) efter at have gjort eller sagt noget der fik mine forældre op i det røde felt.
Ellers er jeg blevet klemt hårdt om håndleddet til jeg græd, eller jagtet rundt og så presset op mod en væg hvor jeg fik mine kinder klemt sammen og samtidigt råbt skældsord lige i ansigtet til jeg krøb sammen –
det skete sidste gang da jeg for halvandet år siden kaldte min mor for en ‘so’ efter hun havde slået min lillesøster uretfærdigt (har aldrig kaldt hende noget lignende siden skal det lige siges).
Men mest normalt ville min mor løfte en truende hånd op i luften ikke langt fra mit ansigt til jeg stoppede med at benægte noget hun mente jeg havde gjort. Det samme galdt min 3 år yngre lillesøster.
Volden og aggressionen fandtes førhen hos min far inden mine forældre blev skilt, hvor min mor var den der græd og greb fat i ham og standsede ham og råbte ad ham efter han havde gjort os ondt.
Mine forældre blev skilt da jeg gik i 3. Klasse og derefter har min far holdt sig mere roligt, mens min mor blev mere voldsom og agressiv end min far havde været – hun blev også opdraget med vold fra hendes barndom og foragtede det selv!
Jeg plejede at gå ud og ringe efter min far eller sige at jeg ville anmelde hende for at slå mig og min søster. Men hun svarede at jeg var velkommen til at bo på et børnehjem og at der ville være så afslappende uden mig. –
jeg gik aldrig så langt, og nu har hun fået et ny kæreste og et nyt barn for et år siden så hun er ikke voldelig mere, men meget aggressiv når hun skælder ud og skriger.
Men nu til sagen..
Jeg bliver altid VIRKELIG indebrændt hvis jeg hører hvordan mine gode veninder taler til deres forældre. De taler så respektløst til deres uskyldige forældre, der bare ville dem det bedste!!
Jeg bliver helt stiv og holder mig meget tilbage for ikke at skrige dem i hovedet?! Præcis som min mor behandlede mig hvis jeg ikke “respekterede” hende. -men jeg gjorde kun sådan når hun VIRKELIG var MODBYDELIG.
Jeg kan ikke kende mig selv i den følelse jeg får, når jeg hører deres nedladne sprog til deres forældre, som jeg selv ville ønske at være opvokset med istedet for mine egne (nogle gange) !
– jeg elsker selvfølgelig mine forældre nu hvor volden er ophørt, men før i tiden har jeg ALDRIG sagt til mine forældre at jeg elskede dem.. Det gjorde jeg heller ikke.
Okay men i hvert fald vil jeg meget gerne prøve at finde en forklaring på min modbydelige lyst til at få mine bedste veninder til at føle den smerte jeg måtte føle efter at være respektløs mod mine forældre.
– den her blev meget længere end forventet, det må i meget undskylde. Men jeg håber inderligt at i vil se på mit ønske om at finde en forklaring <3
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Det er svært for mig at sige, hvad grunden er til, at du bliver så arrig på dine veninder. For jeg kender dig jo ikke. Men jeg vil gerne komme med et bud på, hvad jeg tænker om det. Så må du se, om du kan bruge det.
Du har selv haft en svært opvækst med vold og højtråbende forældre. Det sætter sine spor, og jeg tror, at du har ret i, at der er en sammenhæng mellem din vrede mod dine veninder og din egen opvækst.
Jeg forestiller mig, at du bliver vred over, at dine veninder ikke kan se, at de har nogle gode forældre, og at de derfor skulle tage at behandle dem ordentligt. For set fra dit synspunkt burde de være taknemmelige. Måske synes du også, at det er småting dine veninder protesterer imod. Du har selv en helt anden baggrund, og du har prøvet at protestere mod din mor og far, når de gik alt for langt. Så du ved noget om, hvordan det er at have en svær barndom. Og du ved, hvor meget du selv har måttet bide i dig.
Siger det dig noget, når jeg kæder tingene sammen på den måde?
Jeg forestiller mig ikke, at du reagerer, som du gør, fordi du har "arvet" din mors vrede eller hendes vanskelige sind. Men med din baggrund kan jeg sagtens forstå din reaktion. Inderst inde tænker du måske, at dine veninder bare skulle prøve, hvad det vil sige at have det dårligt derhjemme. Det ved du selv alt om. Det er en helt almindelig og forståelig reaktion, du har.
Men for dine veninder er det deres oprør mod forældrene, der er i gang. Selv om de er vokset op med forældre, der gav dem kærlighed og tryghed, har de stadig brug for at løsrive sig. Det er en del af at blive voksen. Hver enkelt må tage udgangspunkt i sin egen opvækst og løsrive sig fra sine forældre på sin egen måde.
Jeg har lyst til at sætte lidt ord på din svære opvækst. Det er glædeligt at høre, at hverken din far eller mor slår mere. Det har de desværre gjort i alt for mange år. Og du og din lillesøster har holdt det ud, fordi det var uoverskueligt for dig at melde volden til kommunen. Det kan jeg godt forstå.
Du ved sikkert godt, at det er ulovligt i Danmark at slå sine børn. Og psykisk vold er lige så ulovligt. Når din mor råber og skriger af jer, er det psykisk vold. Derfor skulle du måske alligevel overveje, om kommunen skulle hjælpe dig og din familie. Både for din egen skyld og for dine små søskende. Det er nemlig kommunen, der skal hjælpe børnene og forældrene til at fungere bedre sammen. Selv om kommunens familieafdeling får at vide, at jeres familie ikke fungerer så godt, så behøver det slet ikke betyde, at I kommer på børnehjem. Kommunen vil prøve at hjælpe forældrene til at være sammen med deres børn på en anden måde.
Det kan også være vigtigt, at få noget hjælp til at få bearbejdet den vold I har været udsat for, ved f.eks. at tale med psykolog over en periode. Det kan kommunen også hjælpe med.
Jeg ved ikke, om der er nogen på skolen, der ved, hvordan det er hjemme hos jer? Hvis ikke, kunne du måske overveje, om du har en god lærer, du kunne betro dig til. Hvis en lærer får at vide, at børn ikke trives, skal læreren hjælpe med at kontakte kommunen om det.
Hvis du gerne vil have hjælp, kan Børns Vilkår også hjælpe dig med at få en bisidder. Det er en person, der kan støtte og hjælpe dig, hvis du vil henvende dig til en sagsbehandler i kommunen. Der er mange, der har haft stor glæde af en bisidder. Du kan læse mere om vores bisidderordning på vores hjemmeside her: https://bornetelefonen.dk/bisidder-børnetelefonen
Mange gode tanker fra BørneTelefonen