Brev
ungdomsbolig – skilsmissebarn
Hej.
Jeg er en 16 årig pige der bor hjemme hos min mor, sammen med min tvilling.
For at gøre det kortere blev mine forældre skilt for 3 år siden og dagligt har der været skænderier herhjemme.
Hvis ikke det har drejet sig om noget mellem min mor og far, hvor vi børn herhjemme er kommet i glemme så er der alverdens andet.
Min mor har fået en kæreste og min far har også.
Jeg bor ikke hos min far, da vi ikke kan så godt sammen.
Min mor er blevet “blind”, efter hun har fået kæreste.
Hun er mere optaget af ham lige pt. Og vi har som sagt rigtig mange skænderier herhjemme, hvor det nu er blevet nødvendigt for min mor virkelig at få sagt hvem der bestemmer her osv. Så hvis ikke min søster og jeg gør præcist hvad der bliver sagt, så kommer truslen om at vi bliver smidt ud.
Jeg er træt af at gå med den uvished om, hvornår hun virkelig mener at jeg skal pakke mine ting og smutte.
Har flere gange prøvet at snakke med hende om jeg ikke kan få lov at komme i en ungdomsbolig, men er sikker på at når det kommer til stykket så skriver hun ikke under og betaler ikke for min lejlighed.
Min far deltager heller ikke i det.
Så her kommer det jeg ville spørge om
– Ved I/du, om der er nogle muligheder for at jeg kan komme i en ungdomsbolig?
Jeg går i 10. klasse, er lige blevet fyret fra mit arbejde og har ikke penge til at skulle betale det selv.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige 16 år
Tak for dit brev. Det lyder ikke som om, at det er helt nemt at være dig derhjemme lige nu. Du beskriver at I ind imellem føler, at I kommer i “klemme” derhjemme. Jeg hører ofte det udtryk fra skilsmissebørn. Og jeg tænker at det hænger sammen med, at I som børn, lever i det spændingsfelt og den stemning der er imellem Jeres forældre. Det er bestemt ikke let.
Jeg bliver nysgerrig på, om du ønsker at du bedre kunne komme overens med din far igen? Du skriver at du ikke bor hos ham. Men har du lyst til det, hvis I bedre kunne tale sammen? Hvad med din tvillingesøster, bor hun indimellem hos Jeres far? Kan du tale med hende om hvordan du har det derhjemme?
Grunden til at jeg spørger så meget, er et forsøg på, at sætte nogle tanker igang hos dig. Måske har du allerede overvejet en anden ordning for dine boligforhold, og måske bliver du inspireret af mit svar til dig.
Du skriver, at efter din mor har fået en kæreste er hun blevet “blind”. Jeg synes det er et meget sigende udtryk. Det må være rigtig frustrerende ikke at føle sig forstået længere. Du fortæller også, at du har forsøgt at tale med hende om muligheden for at flytte i en ungdomsbolig, men har du også forsøgt at beskrive dine følelser omkring hende? Ved hun godt, at du føler, at det er utrygt ikke at vide om man kan blive boende, hver gang en diskussion opstår?
Angående dit egentlige spørgsmål i forhold til at bo i en ungdomsbolig, findes der forskellige typer af ungdomsboliger. Som udgangspunkt tildeles ungdomsboligere af kommunen, hvis de vurderer at din personlige situation kræver at du ikke skal bo hjemme. Derudover findes der i de fleste kommuner boligselskaber der udbyder ungdomsboligere, kollegieværelser eller det man kalder for en hybel. Her skal man skrives op på deres ventelister - og disse kan desværre være ret lange.
Økonomisk har dine forældre forsørgelsespligt over dig indtil du fylder 18 år. Men der er ikke fastsat et egentligt beløb, så du skal aftale med dem om de vil støtte dig og hvordan. Ellers vil jeg råde dig til, at tage kontakt til kommunen og forhøre dig om hvordan de vil kunne hjælpe dig økonomisk, hvis ikke du kan få støtte hjemmefra. De vil også helt konkret kunne fortælle dig hvordan du kan komme i betragtning til en ungdomsbolig hos dem.
Jeg håber, at du har fået lidt inspiration til at gå videre. Hvis du ønsker flere svar eller uddybelse af noget, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen: 116111. Her kan du helt anonymt tale, sms eller chatte med en rådgiver. Jeg håber, at du får mere ro på din boligsituation i fremtiden.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen