ungdomsbolig – skilsmissebarn

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige 16 år

Tak for dit brev. Det lyder ikke som om, at det er helt nemt at være dig derhjemme lige nu. Du beskriver at I ind imellem føler, at I kommer i “klemme” derhjemme. Jeg hører ofte det udtryk fra skilsmissebørn. Og jeg tænker at det hænger sammen med, at I som børn, lever i det spændingsfelt og den stemning der er imellem Jeres forældre. Det er bestemt ikke let.

Jeg bliver nysgerrig på, om du ønsker at du bedre kunne komme overens med din far igen? Du skriver at du ikke bor hos ham. Men har du lyst til det, hvis I bedre kunne tale sammen? Hvad med din tvillingesøster, bor hun indimellem hos Jeres far? Kan du tale med hende om hvordan du har det derhjemme?

Grunden til at jeg spørger så meget, er et forsøg på, at sætte nogle tanker igang hos dig. Måske har du allerede overvejet en anden ordning for dine boligforhold, og måske bliver du inspireret af mit svar til dig.

Du skriver, at efter din mor har fået en kæreste er hun blevet “blind”. Jeg synes det er et meget sigende udtryk. Det må være rigtig frustrerende ikke at føle sig forstået længere. Du fortæller også, at du har forsøgt at tale med hende om muligheden for at flytte i en ungdomsbolig, men har du også forsøgt at beskrive dine følelser omkring hende? Ved hun godt, at du føler, at det er utrygt ikke at vide om man kan blive boende, hver gang en diskussion opstår?

Angående dit egentlige spørgsmål i forhold til at bo i en ungdomsbolig, findes der forskellige typer af ungdomsboliger. Som udgangspunkt tildeles ungdomsboligere af kommunen, hvis de vurderer at din personlige situation kræver at du ikke skal bo hjemme. Derudover findes der i de fleste kommuner boligselskaber der udbyder ungdomsboligere, kollegieværelser eller det man kalder for en hybel. Her skal man skrives op på deres ventelister - og disse kan desværre være ret lange.

Økonomisk har dine forældre forsørgelsespligt over dig indtil du fylder 18 år. Men der er ikke fastsat et egentligt beløb, så du skal aftale med dem om de vil støtte dig og hvordan. Ellers vil jeg råde dig til, at tage kontakt til kommunen og forhøre dig om hvordan de vil kunne hjælpe dig økonomisk, hvis ikke du kan få støtte hjemmefra. De vil også helt konkret kunne fortælle dig hvordan du kan komme i betragtning til en ungdomsbolig hos dem.

Jeg håber, at du har fået lidt inspiration til at gå videre. Hvis du ønsker flere svar eller uddybelse af noget, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen: 116111. Her kan du helt anonymt tale, sms eller chatte med en rådgiver. Jeg håber, at du får mere ro på din boligsituation i fremtiden.

De bedste hilsner fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.