Brev
Ulykkeligt hjem
Hej BB,
jeg bor i et ulykkeligt hjem og det har jeg gjort siden jeg var lille.
Mine forældre skændes tit og det er min fars skyld skænderierne startes.
Min mor vil ikke skilles fordi hun ved at min far ikke vil slippe os.
Jeg står her i en situation hvor jeg overvejer at få en plejefamilie, men ved ikke om det ville være det rigtige valg eller om jeg skal vente til jeg bliver 18 og flytte, men på den anden side kan jeg ikke lide at se mine forældre skændes.
Er også lidt bange for at plejefamilie vil være et dårligt valg.
Hilsen S.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Det lyder ikke som en nem situation, som du og din familie er i.
Det er svært for mig at vurdere, om en plejefamilie er en mulig løsning. Men det lyder som om, at du og din familie kunne have brug for noget hjælp.
Derfor tænker jeg på, at det måske kunne være en god støtte for jer, at I får talt med nogen fra kommunens familieafdeling. Kommunen kan hjælpe med at vurdere, hvordan I som familie bedst kan få hjælp og støtte.
Der skal meget til, for at man bliver sat i plejefamilie. Men der kan være andre løsninger, som kommunen kan hjælpe med. Det kan du også tale med dem om. I alle kommuner, findes der noget der hedder "Åben, anonym rådgivning". Du kan søge på det + din by på nettet. Hvis du kontakter dem, kan du starte med at være anonym og høre, hvad de tænker og din og familiens situation.
Jeg tænker også på, om du har talt med nogle voksne om det? Dine forældre, en lærer eller en venindes forældre? Måske du kan få en voksen til at gå med dig til kommunen. Det kan være rart at man har noget støtte.
Du er også meget velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen. Der sidder mange søde voksne, som er vant til at tale med børn som dig. Her vil rådgiveren måske spørge om nogle forskellige ting ift. din familie og på den måde undersøge, hvordan du kan få den bedste hjælp.
Jeg synes, under alle omstændigheder ikke, at du skal gå med det alene.
Mange hilsner BørneTelefonen