Brev
Udvekslingsstudent
Hej BB,
Jeg har et stort dilemma, som fylder rigtig meget i mit liv lige nu. Jeg går i 8. klasse (15 år) , og skal starte i 9. klasse efter sommerferien. (Bliver 16 i 9. klasse)
Jeg har tit tænkt på at jeg gerne ville være udvekslingsstudent, men har ligesom bare skubbet tanken ud af hovedet førhen, hvor jeg bare tænkte at jeg ville gå direkte hen i gymnasiet.
Men jeg kan virkelig mærke på mig selv, at jeg rigtig gerne vil være udvekslingsstudent. Jeg er nemlig frisk på noget HELT nyt, og vil gerne finde mig selv som person, og lære noget om en anden kultur. Har overvejet destinationer såsom USA og Brasilien.
Jeg har set, at de fleste organisationer gerne vil have at man har gode karakterer, og det har jeg! I min årskarakter får jeg indtil videre 7 og 10.
Pengene har jeg også lidt tænkt på. Altså min familie ligger vel sådan i den gode ende af middelklassen vil jeg tro? Men det koster jo stadig mange penge for et år i udlandet. Meeeen – Jeg har jo lige holdt konfirmation og det vil sige at jeg har fået nogle penge + at jeg har 2 små jobs i min fritid. Så ca. 20.000 i alt kan jeg selv bidrage med.
Som I kan høre har jeg tænkt rigtig meget over det – Men mit største problem er bare, at jeg ikke tør at sige til min mor at jeg rigtig gerne vil være udvekslingsstudent…
Jeg ved ik’, det er bare meget grænseoverskridende for mig..
Kan I mon hjælpe mig?
Det er ihvertfald befriende at få sat nogle ord på mine tanker.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Tak for dit meget ærlige brev. Hvor er det godt, du har skrevet ind og mærke, at det er befriende at få sat ord på dine tanker - det ved jeg mange andre også kan genkende. Jeg forstår også godt, at det er grænseoverskridende for dig at sige det til din mor, som du skriver.
Det første jeg tænker, når jeg læser dit brev er. at dine forældre må være stolte af sig selv, for de er lykkedes med at give dig en opvækst, hvor du har fået lyst og mod til at udfordre verden. Det er ikke noget alle har mod på eller lige kan oveskue, men det har du og det tænker jeg, også kan være en interesse for verden derude, som dine forældre og familie har været med til styrke. Det var en masse ros til dig og dine forældre.
Jeg kan godt læse, at du har sat dig godt ind i det meste og rigtig gerne vil det her, og du er også villig til selv at betale, hvad du har af penge. Det er godt gået af dig, og du skal have ros for at have sat dig så godt ind i det. Det er altid et godt udgangspunkt, hvis andre skal forstå ens ide, at man selv har fundet ud af rigtigt meget, inden ideen bliver fremlagt. Selvom forældre nogle gange kan være afvisende, bekymrede eller negative i første forsøg, handler det tit om deres utryghed, og da vil det hjælpe, hvis du har sat dig godt ind i det. - som du jo har! De skal nok også lige have tid til at sætte sig ind i tingene, og forstå tingene i eget tempo.
Jeg forstår godt, at det kan være svært at fremlægge for din mor, men tit er tanken meget værre end virkeligheden. Måske synes din mor, det er en dårlig idé i 9. klasse, men at du kan gøre det efter 9.klasse. Jeg tænker, at det vil være godt for dig at tænke på kompromiser, så snakken bliver så konstruktiv som mulig. Det kunne måske også være en idé, at du fandt noget materiale frem, som din mor kunne læse i omkring de steder, du har tænkt dig.
Jeg håber, du kan finde modet og få en god snak med din mor, så I sammen kan lægge en plan for, hvornår du skal en tur til udlandet og læse. Måske kan du sende en sms til hende om, at du gerne vil snakke med hende og høre hende om det med at tage på udveksling. Så har du åbnet op for snakken, og I kan snakke mere samme derhjemme, hvor I har tid til at snakke forskellige muligheder igennem.
Har du brug for lidt mere voksen snak, inden du snakker med din mor, kan du altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
De bedste hilsener BørneTelefonen