Ubehagelig

Halløj

Jeg bliver tit ubehagelig når jeg er sammen med nogle af mændene i min familie, f.eks min far eller en af mine onkler. Jeg hader hvis de står tæt på mig eller rør mig. Sådan min far slår mig nogle gange i røven og det hader jeg, selv hvis min mor gør men hvis jeg siger de skal holde op, gør de det ikke

Min ene onkel kan jeg ikke gang lide at være i nærheden af, og hvis de er fulde er det endnu værre

Jeg ved bare ikke om jeg overreagerer eller om jeg skal gøre noget ved det, der er ingen i min familie som lytter til mig fordi jeg er den yngste og jeg er åbenbart barnlig og ved ikke hvad jeg snakker om😕

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige

Mange tak for dit brev. Du skriver, at du ikke ved, om du overreagerer. Her vil jeg først og fremmest fortælle dig, at det er vigtigt, at din familie respekterer dine grænser. Det er både sejt og modigt, at du har mærket efter og har sagt fra, overfor noget du ikke bryder dig om.

Du skriver, at det tit bliver ubehageligt, når du er sammen med nogle af mændene i din familie. Har du tænkt over, hvorfor du synes, det bliver ubehageligt?

Har du mon haft dårlige oplevelser tidligere? Bliver der sagt nogle ting, som gør, at det bliver ekstra ubehageligt? Lige meget hvad, der er grunden til, du synes det er ubehageligt, er det helt ok at sige fra.

Du skriver, at det er endnu værre, hvis de er fulde. Det kan føles rigtig ubehageligt at være sammen med en masse fulde voksne. Især hvis man føler, at man får overskredet sine grænser.

Er der mon én i din familie, som du stoler meget på? Jeg spørger fordi, jeg synes, du skal snakke med en voksen om det.

Måske du kan tage en god snak med din mor? Du kan for eksempel spørge hende en dag, hvor der er stille og roligt hjemme hos jer, om hun har tid til lige at snakke med dig om noget vigtigt.

Du kan måske skrive ned, hvad du kunne tænke dig at fortælle hende? Det kan nogle gange være nemmere at huske, hvad man gerne vil have sagt. Måske denne guide kan hjælpe: Skriv det til nogen

Jeg synes, du skal fortælle din mor eller en anden voksen, at du synes, det er rigtig ubehageligt at blive klappet i røven, og at du føler dig utryg, når din onkel eller far rører ved dig.

Du kan også fortælle hende, at du har forsøgt at sige fra, men du ikke føler, at de lytter til dig. Jeg synes også, at du skal fortælle hende, at du synes, det er rigtig ubehageligt at være sammen med dem, når de er fulde.

Det kan være du synes, det virker grænseoverskridende at sige fra? Det kan også være, du er bange for ikke at blive lyttet til igen? Det er alt sammen helt naturlige følelser. Men du har altid ret til at blive hørt, og dine forældre skal respektere dine grænser.

Hvis de bliver ved med ikke at lytte til dig, så synes jeg, du skal snakke med en anden voksen uden for familien.

Det kan være, du har en lærer, du føler dig tryg ved? Til din lærer kan du skrive eller sige; “Min mor og far er ikke gode til at lytte til mine grænser. Det vil jeg gerne snakke med dig om.”

Din lærer ser dig hver dag og vil kunne støtte dig henimod at sige mere fra. Din lærer har også en god kontakt til kommunen, som kan hjælpe dig endnu mere, hvis det bliver nødvendigt. Kunne du have mod på at snakke med din lærer?

Du har i hvert fald været rigtig sej og modig allerede nu ved at mærke efter og søge efter hjælp hos os.

Det mod kan du bruge til at få sagt fra, endnu engang, overfor din familie.

Har du brug for en snak er du altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen 116111. Og du er altid velkommen til at skrive ind til os igen.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.