Ubehag i familien

Hej. Jeg er 15 år.
Min mor bliver meget hurtigt sur, og det er ret tydeligt, at hun har nogle problemer. Men hun får mig til at føle, jeg ikke er velkommen herhjemme og at jeg ikke dur til noget. Når hun ser naboens børn hjælpe deres forældre med ting, bliver hun sur for hun synes ikke vi gør nok i huset. Hun sagde på et tidspunkt, “hvis bare vi havde opdraget vores børn ordentligt” til min far, imens jeg stod lige ved siden af.

Det gør mig virkelig ked af det, og det er endnu sværere for mig, siden jeg har angst, så jeg tager det meget hårdt. Jeg tænker meget over alt hvad hun siger til os. Jeg tør ikke sige noget til hende, for jeg er bange for at hun bliver sur. Alle de gange jeg har prøvet at sige noget, blev hun altid vred. Min far gør ikke noget ved det. Han tør heller ikke.

Engang, sagde hun til min søster noget i den stil at hun skulle dræbe sig selv… Det er uacceptabel opførelse.
Siden jeg begyndte at ramme puberteten, er jeg begyndt at huske ting hun gjorde da jeg var lille, så som at smadre noget af mit legetøj. Det er først, når jeg tænker tilbage nu, at jeg kan se, at det er en forfærdelig ting at gøre ved sit barn. De ting hun har gjordt og sagt har helt klart traumatiseret mig.

Selvom, hun er sådan et forfærdeligt menneske, er jeg meget empatisk og sympatisk, så jeg har det dårligt med at skrive eller sige dårlige ting om hende. Hun kan godt være en god mor, men jeg synes ikke det er nok kun at være en god mor NOGLE gange. Det skal være hele tiden… Jeg græder tit om natten over det, og det har jeg også gjordt i nat. Men det er okay at græde…
Jeg synes ikke det er godt for min mentalitet…

Hav en glædelig dag eller aften.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15

Tak for dit brev. Det lyder slet ikke rart, når du beskriver hvordan din mor hurtigt kan blive sur. Og selvom man godt kan komme til at sige ting når man er sur, som man ikke mener, er det ikke i orden, at din mor på den måde lader sin vrede gå ud over dig og din søster. Derfor er det vigtigt, at det bliver stoppet. Jeg synes, det er super sejt, at du har haft modet til at prøve at sige noget til hende. Og jeg vil rigtig gerne give dig nogle idéer, du kan overveje.

Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, at situationen derhjemme lyder som en situation, der påvirker hele familien. Jeg kan nemlig forestille mig, at din søster også bliver ked af det, når din mor taler sådan til hende. Og på samme måde, som at det påvirker dig, når din mor siger sådan noget til din søster, påvirker det sikkert også din søster, når din mor bliver sur på dig. Derfor tror jeg, det er vigtigt, at der bliver fundet en løsning, så hele familien kan få hjælp til at få det bedre sammen.

Du skriver at du har det svært med at skrive eller sige dårlige ting om din mor – da hun jo samtidig også kan være en god mor. Jeg synes ikke, du har skrevet dårligt om din mor i dit brev. Du har bare beskrevet, hvordan situationen derhjemme påvirker dig. Og jeg tror, hvis din mor kunne, ville hun gerne være en god mor hele tiden. Hun har bare brug for noget hjælp.

Jeg vil foreslå dig, at du overvejer at fortælle nogle voksne omkring dig, hvordan situationen med din mor påvirker dig. På den måde behøver du nemlig ikke føle, at du taler om dårlige ting med hende. I stedet kan det handle om, at du ikke har det godt, sådan som det fungerer lige nu. Og at du (og måske også din søster) har brug for noget hjælp. Og samtidig at jeres mor måske har brug for noget hjælp til bedre at kunne håndtere sine følelser.

Har du en lærer eller en anden voksen i skolen, du kunne have lyst til at snakke med? Den voksne kan nemlig sørge for, at kommunen hjælper dig og resten af din familie, så I alle sammen får det bedre derhjemme. Det kan fx være familierådgivning, hvor man gratis kan få hjælp til at få det bedre sammen i familien. Det kunne være en rigtig god hjælp.

Nogle gange når man skal fortælle andre om noget, der betyder meget for en, kan det være en god idé at skrive det ned først. Så kan man nemlig enten læse det højt eller lade den anden læse det. På den måde er man sikker på at man husker at få sagt alt det, man synes er vigtigt. Måske kunne du overveje det?

En anden mulighed kan også være en bisidder. En bisidder er en voksen, der kan hjælpe dig med at kontakte kommunen og tage med dig til møde på kommunen. Bisidderen kan sørge for, at dine rettigheder bliver overholdt og at kommunen lytter til dig. BørneTelefonen har gratis bisiddere, som dækker hele Danmark. Du kan læse mere om bisiddere på gratis bisidder. Bisidderen taler med dig, og ikke dine forældre. Du har ret til at få en bisidder, det betyder, at du ikke skal spørge nogen om lov.

Jeg ønsker dig og din familie alt det bedste fremover. Jeg håber, du har fået lyst til at overveje nogle af mine idéer. Jeg tror og håber nemlig, at tingene derhjemme kan blive bedre, når I får noget hjælp.

Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at ringe eller skrive til 116 111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.