Uanset hvad gøre jeg en ked af det.

Min lillesøster på 10 år har set nået uhyggeligt i fjernsynet der for tør hun ikke at sove selv, hun ville ikke sove ved vores far derfor skal hun sove ved mig eller min mor, problemet er at min mor arbejder hårdt, og derfor ikke har lyst til at sove sammen med hinde os får de min mor gerne ville se en film med min far om aftenen når vi sover, så det er mest mig der skal sove med hinde.

Hvis hun vil ligge og snak og jeg ikke vil siger min mor bare ‘ bare 5 min.’ For de min mor gider ikke og diskutere om det så der for bliver jeg tvunget til det, jeg bliver bare så træt og jeg for ikke lukket et øje hele natten for de min lillesøster vækker mig midt om natten og siger

‘ jeg kan ikke sove’
‘ kan du ikke lige lukke den der dør?
‘ hendt lige mor!

For de hun ikke tør så spørger hun mig midt om natten, hun kan også bare væk mig får at se om jeg er vågen og på den måde får jeg ikke sover. Nå jeg siger at jeg ville ligge i min egn seng så siger hun ok og sukker det kan jeg ikke holde ud for hun bliver ked af det men det gør jeg også hvis jeg sover med min lillesøster. Når hun skal sove selv ser hun al tid en skygge og skrige og løber ind til mig midt om natten sår jeg også bliver ked af det.

Hjælp mig!

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12 årige pige

Mange tak for dit brev. Jeg er glad for at du skriver til os. Du er nemlig kommet lidt i klemme i din familie.

Det er selvfølgelig ikke godt, at din søster ser uhyggelige ting i fjernsynet. Det er noget din mor og far skal sørge for ikke sker.

Nu er det jo desværre sket og din søster er blevet bange og kan ikke sove om natten.
Men det kan du jo heller ikke, når hun er så bange, at hun vækker dig. Og din mor siger, du skal snakke med hende, selvom du er træt.

Jeg kan godt se, at din mor har tænkt, at det er en god idé, din søster sover hos dig. For hun vil gerne hygge og se film med jeres far. Men så er det jo dig, der får et stort ansvar overfor din søster og det er ikke så godt. Det er jo ikke dig, der er hendes forældre. Slet ikke når du ikke får din søvn. Det er vigtigt!

Selvom din mor og far gerne vil hygge sig sammen og har et hårdt arbejde, så er det deres ansvar at passe på jer begge to.

De skal sørge for at din søster kan føle sig tryg om natten. De skal også sørge for, at du kan få ro om natten. Ellers er du jo måske alt for træt, når du skal i skole om morgenen?

Jeg vil foreslå dig, at du igen får snakket med din mor og far omkring din lillesøster. Hvad tænker du om det?

Du kan jo foreslå dem, at din søster kan sove sammen med dig, måske 1 gang i weekenden, hvis det er ok med dig. Men i hvedagene, skal hun sove hos dem eller puttes af dem. Lyder det som en god idé?

Det kan også være sådan, at din mor ligger en madras ind til sig selv, som din lillesøster kan gå ind og lægge sig på, når hun vågner om natten? Dine forældre kan også sidde hos din søster til hun falder i søvn og så kan de jo se film bagefter.

Som sagt er det din mors og fars ansvar, at du og din søster har det godt! Det er for meget forlangt af dig, at du skal passe på din lillesøster om natten?

Hvis du tænker, at det er svært at snakke med dine forældre. Så kan du vise dem dit brev og mit svar. Du har været rigtig god til at skrive, hvordan du har det. Og jeg kan sagtens forstå du har brug for ro om natten. Det har du ret til at få.

Din mor og far er meget velkommen til at ringe på vores Forældretelefon 35 55 55 57. Så kan vi snakke med dem om,  hvad de kan gøre for at din søster bliver tryg igen. Og også fortælle dem, hvordan de kan passe på, at hun ikke ser uhyggelige ting i fjernsynet.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.